SUKCES PO POZNAŃSKU 5/2020

GŁOS BIZNESU | 35 sukces PO POZNAŃSKU | MAJ 2020 w których uczestniczy tysiące poznaniaków. Można założyć, że największe spadki przychodów i podatku PIT za 2020 r. będą wśród ponad 70 tys. podatników, którzy rozliczali się z własnej działalności gospodarczej, a także wśród 197 tys. pracujących na umowę o pracę. Prawdopo- dobnie jedyną grupą podatników, która – także z uwagi na prognozę demograficzną zakładającą ciągły wzrost liczby osób w wieku emerytalnym – będzie nadal miała stabilne dochody, jest 141 tys. osób pobierających emeryturę lub rentę. CZAS NA ZMIANY Kryzysowa sytuacja wymogła szybkie zmiany z uwagi na potrzebę dostosowania wszystkich instytucji. Uwypukliła także braki, które powinny stać się dla miast, państw kie- runkami działań, aby w przyszłości zabezpieczyć miesz- kańców przed skutkami negatywnych zdarzeń. – Potrzeba inwestycji w kapitał społeczny, którego wartość opiera się na wzajemnych relacjach społecznych i zaufaniu jednostek, dających możliwości uzyskania więk- szych korzyści (z ekonomicznego i społecznego punktu widzenia). Wyższy kapitał społeczny podnosi poczucie bezpieczeństwa i jakości życia, polepsza wzajemną komu- nikację i trafność podejmowanych decyzji z jednoczesnym ograniczeniem biurokracji. – Konieczność zmiany gospodarki oraz przyśpieszenie rewolucji 4.0, ze szczególnym uwzględnieniem nowocze- snych, szybkich i dedykowanych sposobów komunikacji, przede wszystkim z instytucjami i mieszkańcami, a także wykorzystania świadczenia pracy i nauki w systemie zdalnym. Zagrożeniem społecznym może być jednak chęć wykorzystania technologii do ograniczenia wolności jednostki i zwiększenia kontroli. – Zielona gospodarka, czyli odpowiedzialne gospo- darowanie zasobami, wykorzystywanie instrumentów gospodarczych sprzyjających ochronie środowiska. Zrównoważona konsumpcja, produkcja i rozwój, w dużej mierze opierają się na odnawialnych źródłach energii, które są sposobem na ekologiczną produkcję prądu i ciepła. W połączeniu z inwestowaniem w innowacje, edukację i badania naukowe, zielona gospodarka może być bazą nowych, lokalnych miejsc pracy wykorzystujących potencjał akademicki miasta. Z zieloną gospodarką silnie powiązane są srebrna i biała gospodarka, czyli produkty i usługi dla seniorów i dla sektora opieki zdrowotnej. W Poznaniu jest i będzie coraz większe zapotrzebowanie na usługi i produkty dla osób starszych, a obecny kryzys tym bardziej pokazał, jak ważny jest dostęp do nowocze- snych i innowacyjnych produktów i usług medycznych. – Obecny kryzys bardziej dotknął grupę kobiet: mocniej ucierpiały ich branże. Kobiety także częściej podejmowały opiekę nad dziećmi z uwagi na zamknięcie szkół i placówek wychowawczych. Najbardziej dotknęło to samodzielne matki z niewielkim dostępem do innych możliwości opieki nad dziećmi w ramach nakazów izo- lacji społecznej i niewielką możliwością kontynuowania pracy w czasie kryzysu. Wspieranie tych kobiet i ich dzieci nie tylko w czasie kryzysu, jest jednym z najpilniejszych i najważniejszych wyzwań. – Pandemia COVID-19 może przyczynić się do zmian norm i oczekiwań społecznych. Wiele firm coraz bar- dziej zdaje sobie sprawę z potrzeb swoich pracowników w zakresie opieki nad dziećmi i reaguje poprzez szybkie przyjęcie bardziej elastycznych harmonogramów pracy i opcji telepracy. W rezultacie pracujący w nich matki i ojcowie zyskają elastyczność w spełnianiu połączonych wymagań związanych z karierą i obowiązkami rodzin- nymi. Ponadto wiele kobiet pracuje w opiece zdrowotnej, aptekach czy handlu spożywczym i drogeryjnym, czyli w kluczowych firmach, które będą nadal działać w czasie kryzysu. Dlatego w wielu rodzinach mężczyźni stali się głównymi sprawującymi opiekę nad dziećmi. – Powrót do kluczowych potrzeb mieszkańca: zdrowie (ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju publicznej służby zdrowia), edukacja, zainteresowanie potrzebami seniorów i osób z wykluczeniami. Oznacza to także inwestowanie w podniesienie jakości podstawowych usług publicznych, zamiast bezpośredniego przekazy- wania środków mieszkańcom. Kapitalizm realnie będzie związany z rzeczywistymi potrzebami, a państwa powinny wspierać działania samorządów i obywateli, ze szczegól- nym uwzględnieniem grup najbardziej potrzebujących. z

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz