SUKCES PO POZNANSKU - LIPIEC/SIERPIEŃ 2020

70 | Z SUKCESEM sukces PO POZNAŃSKU | LIPIEC/SIERPIEŃ 2020 SZTUKA LATANIA Kiedy zaczęła się Twoja fascynacja samolotami i lata- niem? Mikołaj Świderski: Chyba od zawsze o tymmyślałem. Mama opowiadała mi, że gdy byłemmały i nie chcia- łemwychodzić z domu – wystarczyło hasło „poszukamy samolotów” i natychmiast byłem przy drzwiach. Miałem kilka zabawek – samolotów, z którymi spałem. A jak byłem starszy – najlepszym prezentem był dla mnie model do samodzielnego sklejania. Pewnie zawieszałeś je potem pod sufitem? Oczywiście! Nawet namówiłemmamę na zamontowanie wiatraka podsu towego i przymocowałem kilka modeli do jego skrzydeł. Poprzypinałemdo niektórych samolotów żaró- weczki i wieczorem lub w nocy, gdy wiatrak się obracał – na zwolnionych obrotach –miałemwrażenie, że latają nade mną prawdziwe samoloty. Dziecięce marzenia zwykle nimi pozostają. Po pierwsze dlatego, że zwyczajnie dorastając, zapominamy o nich. Jeśli jednak są utrwalane w kolejnych latach, stają się częścią nas, jakby wrastają w skórę. Mikołaj Świderski chciał mieć samolot i być pilotem. Długo o tym nikomu nie mówił. Aż przyszedł czas, że wziął sprawy w swoje ręce i w wieku 21 lat usiadł za sterem samolotu. Jak tego dokonał? ROZMAWIA: EWA MALARSKA | ZDJĘCIE: ARCHIWUM PRYWATNE Były zabawki, modele, drony, ale do pilotowania to jeszcze chyba daleko? No tak. Żeby sprawdzić czy w ogóle mogę o tymmyśleć, spróbowałem symulatorów lotu. Dzisiejsza technika pozwala na korzystanie ze specjalnych programów komputerowych (rodzaj zaawansowanych gier), które w połączeniu z od- powiednimwyposażeniem, są w stanie zapewnić wrażenie prawdziwego lotu. Co więcej, podczas takiej, nie bójmy się tego słowa, zabawy, można się bardzo dużo nauczyć. Czego na przykład? Przede wszystkimw tych symulatorachmożna połączyć się online z graczami wcielającymi się w rolę kontrolera ruchu lotniczego. Pozwala to nauczyć się branżowego słownictwa i swoistego lotniczego żargonu w języku ojczystym, jak i angielskim. Mapa świata w tymprogramie odwzorowana jest w skali 1:1 i podczas lotu języka ojczystego można używać

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz