SUKCES PO POZNAŃSKU - WRZESIEŃ 2020

Z kulturą | 97 sukces po poznańsku | WRZESIEŃ 2020 na bliższe zapoznanie się z naszym najnowszym spektaklem – „Krzycz. Byle ciszej”, którego premiera odbyła się na Dużej Scenie w czerwcu, tuż po wznowieniu działalności instytucji kultury. Natomiast już 11 września na Scenie Nowej odbędzie się – przesunięta ze względu na pandemię – premiera dramatu Witkacego „Matka” w reżyserii Radka Stępnia, czyli wciągająca historia wyjątkowo skomplikowanej relacji matki i syna. Niestety, ze względu na utrzymujące się zagrożenie epidemiczne, musimy w tym roku zrezygnować z tradycyjnego spotkania z wielbicielami teatru w ramach Dnia Otwartego. Przygotowujemy jednak wirtualny odpowiednik tego wydarzenia – o szczegółach będziemy informować w II połowie września. Październik, jak co roku, chcemy spędzić w doborowym towarzystwie Agnieszki Osieckiej i wielbicieli Jej twórczości. Chodzi, oczywiście, o Festiwal „Pamiętajmy o Osieckiej”. W ciągu trzech dni widzowie będą mogli posłuchać 10 finalistów ogólnopolskiego konkursu wokalnego – w tym roku, po raz pierwszy w historii Festiwalu, wyłonionych w eliminacjach on-line – oraz poznać jego zwycięzcę, a także wysłuchać premierowego recitalu ubiegłorocznej laureatki – Gabrieli Kundziewicz. Będziemy mieć też specjalną festiwalową propozycję dla najmłodszych – już wkrótce ujawnimy więcej szczegółów! Jeśli idzie o dalszą perspektywę, w 2021 roku planujemy zaskoczyć naszych widzów dwiema wyjątkowymi premierami. Potrzymamy jednak Państwa jeszcze w niepewności przez kilka tygodni, by niespodzianka była większa. Zapewniamy, że warto na te wieści – i na spektakle – poczekać. Warto też pamiętać, że wszystkie wydarzenia odbywają się w reżimie sanitarnym, co oznacza, że odwiedzający nas widzowie są zobowiązani do podpisania oświadczeń o stanie zdrowia i zasłaniania nosa i ust na terenie teatru. Koncertowy pat – Wszyscy przymierzają się do koncertów, które mają odbyć się jesienią, ale oczekiwana jest przecież kolejna fala pandemii – twierdzi Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu. – Planowane na jesień koncerty Ery Jazzu także stoją pod znakiem zapytania. Realizacja naszych koncertów nie zależy tylko od sytuacji zdrowotnej, ale od skomplikowanej logistyki, a więc przelotów oraz rygorów kwarantanny. Festiwalowa edycja Ery Jazzu (3–5 kwietnia) została odwołana dwa tygodnie przed startem. Zostały poniesione wszystkie koszty produkcyjne, promocja, honoraria gwiazd oraz ich przeloty do Poznania. Specyfika Ery Jazzu to przede wszystkim prezentacje światowych gwiazd oraz ich udział w projektach z poznańskimi muzykami, zatem nie mamy możliwości przearanżowania galowego koncertu gwiazdy w internetową namiastkę. Jak zareagowaliby nasi słuchacze, którzy zapłacili za bilety po kilkaset złotych? Nie chcę tworzyć imprezy „festiwalopodobnej”, bo Era Jazzu nie zagra na trawie, na balkonie, ani na Facebooku. Oczywiście realizujemy projekty, które nie wymagają udziału publiczności oraz koncertowej ekspozycji. Ukazał się kolejny, kolekcjonerski album serii „Poznań Jazz Project”, stanowiący fragment koncertu amerykańskiego gitarzysty Stanley’a Jordana wraz z Poznan Jazz Philharmonic Orchestra. W limitowanej edycji przygotowaliśmy także CD „Czas Komedy” – płytę z koncertem słuchowiskiem z muzyką kwintetu Weezdob Collective. Sytuacja koncertowa – nie tylko w Polsce, ale także w Europie i w USA – jest nierozwiązana i nadal patowa. Brak konkretnych, głównie administracyjnych decyzji, powoduje niepewność jakichkolwiek planów. Wydaje mi się – i jest to chyba najbardziej racjonalne – że pierwsze koncerty na tak zwanych normalnych warunkach i z pełną publicznością zaprezentujemy w kwietniu 2021 roku. Prestiż Ery Jazzu oraz status zapraszanych gwiazd wymaga galowej, koncertowej oprawy. Scena Robocza interaktywnie W trakcie lockdownu i ograniczeń związanych z graniem na żywo mocno rozwinęliśmy się w obszarze produkcji online – mówi Ola Juchacz, koordynatorka ds. promocji Sceny Roboczej. – Powstała pierwsza premiera w całości zrealizowana do Internetu – „Dzieci Saturna”, a spektakle, które zrealizowaliśmy w poprzednich sezonach, zyskały nowe odsłony, często korzystając z innego medium. W ten sposób powstał m.in. film w formie wykładu performatywnego „Harmonia Vulgaris” (reż. Jacek Hałas), film dokumentalny „Popytka: drugi wymiar”, gra interaktywna „Bromance: multiplayer” (Degórski, Przybyła, Więcek), powstaje podkast „Dziewczyny opisują świat” (realizacja: Ola Juchacz). Rozbudowujemy także naszą interaktywną instalację www.dziecisaturna.pl, zbierającą historie kryzysu psychicznego w młodym wieku. Budujemy relacje z partnerami działającymi w dużej mierze online (jak choćby drag queens przygotowujące swoje występy w ramach show Twój Drag Brzmi Znajomo czy voguerzy poznańscy, z którymi realizujemy film, którego premiera odbędzie się online). Wymieniam te realizacje, ponieważ jeśli nastąpi kolejny lockdown, na pewno skorzystamy z tych produkcji i postaramy się z nimi dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Póki co ograniczamy widownię i budujemy bardziej intymną relację z widzami. Intymną, rzecz jasna, w sensie małej grupy oglądających, a nie bliskości fizycznej, która siłą rzeczy jest mocno ograniczona. Myślimy także o tym, jak przeformułować model naszej pracy – obserwujemy dużą nadprodukcję wydarzeń w sektorze kultury. Powstaje mnóstwo realizacji, którym ciężko jest zbudować bliską relację ze swoją grupą docelową. Dlatego chcemy poświęcać się projektom

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz