Horse&Business Magazine 1/2021

SPONSORING W JEŹDZIECTWIE Sponsor w zamian za swoje świadczenia otrzymuje określone świadczenia wskazane w umowie sponsorin - gowej. Wspomniana umowa jest bardzo ważnym doku - mentem, w którym należy precyzyjnie opisać do czego strony się zobowiązują i jakie cele zamierzają osiągnąć. Umowa sponsoringowa należy do tzw. umów niena - zwanych, zawieranych na zasadzie swobodny umów, wynikającej z art. 353 1 Kodeksu Cywilnego. W przy - padku gdy zajdzie jednak potrzeba sięgnięcia do prze - pisów Kodeksu Cywilnego, do umowy sponsoringo - wej będą miały odpowiednie zastosowanie przepisy o umowie zlecenia. Najważniejszym elementem umowy jest precyzyjne określenie zobowiązań każdej ze stron, co zostanie poniżej omówione na przykładzie sponsoringu oso - bowego. Zobowiązaniem sponsora może być przy - kładowo przekazanie sponsorowanemu zawodnikowi określonej ilości produkowanych przez siebie towarów (np. paszy, sprzętu jeździeckiego itp.) albo określo - nej kwoty pieniężnej, przeznaczonej na finansowanie zawodów, treningów, utrzymania koni sportowych itp. Warto, aby z umowy jasno wynikało czy jest to zobo - wiązanie jednorazowe czy też cykliczne, aby z góry wiadomym było na co strony się umawiają. Ponadto sponsor zobowiązuje się w takiej umowie do przeka - zania zawodnikowi określonych materiałów marketin - gowych, w postaci banerów, ulotek itp. oraz wyraża zgodę na wykorzystywanie przez zawodnika jego logotypu i nazwy w ściśle określony sposób. Trzeba bowiem pamiętać, że logo jest często zarejestrowa - nym przez sponsora znakiem towarowym, a korzysta - nie z niego wymaga wyraźnej zgody. W przeciwnym razie może to prowadzić do naruszenia praw własności intelektualnej i rodzić konsekwencje prawne. Zawodnik z kolei może zobowiązać się do bycia tzw. ambasadorem marki sponsora, co będzie się przeja - wiało np. w postaci umieszczenia logo sponsora na derce, czapraku czy elementach garderoby jeździec - kiej. Ponadto zawodnik może regularnie informować w tak popularnym dzisiaj kanale komunikacji jakim są media społecznościowe, o współpracy ze sponso - rem, zamieszczając zdjęcia i filmy promujące markę sponsora i zachęcające do zakupu towarów czy usług świadczonych przez sponsora. Zawodnik może też wziąć udział w dedykowanej sesji zdjęciowej z udzia - łem produktów sponsora czy w profesjonalnej kampa - nii reklamowej i w ten sposób promować jego markę własnym wizerunkiem. Sponsorowany zawodnik może zobowiązać się również do informowania o sponsorze i eksponowania jego logo w udzielanych przez siebie wywiadach, artykułach prasowych, innych kontaktach z mediami, zwiększając tym samym rozpoznawalność Sponsoring sportowy jest formą współpracy, przynoszącą wymierne korzyści, zarówno dla sponsora, jak i osoby lub podmiotu, który jest sponsorowany. Jest to najczęściej wsparcie konkretnego zawodnika (tzw. sponsoring osobowy) lub danego podmiotu (np. klubu sportowego) bądź też sponsorowanie wydarzenia sportowego (np. zawodów jeździeckich). Jako rodzaj długofalowej reklamy sponsora, trafiającej do określonej grupy odbiorców, ma na celu budowany pozytywnego wizerunku jego marki. 12 HORSE & BUSINESS

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz