Horse&Business Magazine 2/2024

46 2/2024 W metodzie ćwiczący wykonuje i zapamiętuje algorytm ruchów poddany przez trenera, a następnie wdraża instrukcję w praktyczne działanie, skacząc jednonóż albo obunóż w przód, bok lub tył. Istotą metody jest zastosowanie ingerencji w osiąganie, nabywanie i utrwalanie umiejętności sportowych. Pola zwinności (PZ) na rysunku zaprojektowano, wzorując się na klawiaturze telefonu komórkowego. Umożliwia to przekształcenie stałego algorytmu w algorytm zmiennych chwilowych. Chodzi o to, aby kształt PZ nie mylił ćwiczącego i był łatwo przyswajalny. Osoby zazwyczaj zapamiętują rozmieszczenie cyfr na klawiaturze telefonu, co powoduje, że posiadają obraz ich rozmieszczenia w pamięci. Przebieg ćwiczenia: P.w. – postawa startowa wysoka w polu „0” Ruch – ćwiczący wykonuje sekwencję ruchu zgodną z dwu-, trzy- lub czterocyfrowym kodem podanym przez trenera w jak najkrótszym czasie, np. 127. Instruktor może wykorzystać środki audio, np. ekran lub słuchawki. Po usłyszeniu kodu ćwiczący jak najszybciej skokami przemieszcza się z kwadratu „0” na kwadraty „1” i „2”, a następnie do „7”. Po dotknięciu stopami kwadratu „7” natychmiast wraca do kwadratu „0” i czeka na kolejny kod. Czas startu i powrotu do pozycji wyjściowej w polu „0” jest miarą postępu w doskonaleniu zwinności. Każde z pól pobudza inne pole kory mózgowej, co specyficznie stymuluje mięśnie. Stymulacja mózgu w różnych obszarach i w zależności od drogi przekazania kodu (foniczny, wizualny itd.) zwiększa aktywność mózgu w okreś- lonych obszarach, które stymulują układ nerwowy, co ostatecznie powoduje skurcz mięśniowy. Przykładowo kod 127 wydawany jest w celu wzmocnienia prawej półkuli, będącej obszarem związanym z kreatywnością. Ćwiczenia na PZ – oprócz sprawności fizycznej i kształcenia zwinności – powodują doskonalenie funkcji mózgu i stymulacji układu mięśniowego. Trening pozwala nabyć lub doskonalić umiejętności sportowe, wzmacniające kreatywność i wyobraźnię przestrzenną. Kody są zróżnicowane pod względem wieku, Testy zwinności Test 1 Przed zrobieniem testu należy wykonać standardową rozgrzewkę. Ustawiony tor w kształcie litery T posiada następujące wymiary: punkty C – B i B – D w odległości 5 m, C – D i A – B w odległości 10 m. Start następuje przy punkcie A. Bieg sprintem z punktu A do punktu B. Bieg krokiem odstawno-dostawnym w lewo od punktu B do C. Bieg krokiem odstawno-dostawnym w prawo od punktu C do D. Bieg krokiem odstawno-dostawnym w lewo od punktu D do B. Bieg tyłem od punktu B do A. Miarą zwinności jest czas upływający od sygnału startu z punktu A (poprzez B, C i D) do przekroczenia punktu A. Odczyt z dokładnością do 0,1 sekundy. Każdy z punktów jest oznaczony wysokim na 1,5 metra stojakiem. Po odpowiednio długiej przerwie (do 5 minut) test wykonuje się po raz drugi i trzeci, zaliczając najlepszy wynik. Test 2 Ustawiony tor ma długość 10 m i szerokość 5 m. Stojaki o wysokości 1,5 m ustawione są w odległości 3,3 m i dwa w odległości 10 m. Start następuje z linii startu. Bieg niezgodny ze schematem lub dotknięcie chorągiewki skutkują powtórzeniem próby. Miarą zwinności jest czas upływający od sygnału startu z linii startu do przekroczenia linii mety. Odczyt z dokładnością do 0,1 sekundy. Po odpowiednio długiej przerwie (do 5 minut) test wykonuje się po raz drugi i trzeci, zaliczając najlepszy wynik. Test 3 Oznaczony tor to koperta o wymiarach 5 x 3 m. Środek (linia przecięcia przekątnych AC i BD) i każdy narożnik koperty są oznaczone wysokim na 1,5 m stojakiem. Badany stoi na linii startu i zarazem mety przy narożniku A. Bieg niezgodny ze schematem lub dotknięcie chorągiewki skutkują powtórzeniem próby. Miarą zwinności jest czas upływający od sygnału startu z narożnika A i przekroczenia linii mety w narożniku A. Odczyt z dokładnością do 0,1 sekundy. Po odpowiednio długiej przerwie (do 5 minut) test wykonuje się po raz drugi i trzeci, zaliczając najlepszy wynik. 7 8 9 5 6 4 1 2 3 0 H&B SZKOŁA JEŻDZIECKA Pola zwinności6

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz