LIDER BIZNESU 3/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 47 POZIOM WYŻEJ asortymentu wybrać produkt i zrealizować transakcję. Jeśli zachęcimy klienta do skorzystania z usług/wyboru produktu jeszcze przed wejściem do sklepu, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że nam zaufa. Pamiętaj - cie więc, aby za każdym razem dbać o aktualizowanie witryny i co najważniejsze: umożliwić łatwe odnalezie - nie drogi do sklepu! Nie ma nic gorszego niż błądzący klient, który nie jest w stanie do nas trafić! Skoro zaczęliśmy już temat aktualności, pamiętajcie też o tym, żeby na samym początku sklepu ustawiać pro - dukty sezonowe i aktualne promocje. To one zachęcą klienta do zakupów i pokażą, że w tym sklepie na pewno znajdzie coś dla siebie i być może jeszcze oszczędzi! Któżby nie chciał kupić potrzebnych mu na daną porę roku produktów i skorzystać z drobnego rabatu? NA WYSOKOŚCI ZADANIA Ważna jest również wysokość półek. Nie mogą być one ani za niskie, ani za wysokie. Jeśli produkt nie będzie dla klienta dostępny „w zasięgu ręki”, może on poczuć się w jakiś sposób wykluczony. To naszym zadaniem jest zadbać o to, aby klient miał dostęp do pełnego asorty - mentu sklepu bez względu na to, czy ma 150 cm wzro - stu czy 190. Zasada, co do której warto się w tym przy - padku stosować, mówi, żeby półki ustawione były tak, aby niższy klient mógł bez problemu sięgnąć po produkt wyciągniętą ręką. Taki proponowany zakres to 170 cm, ale warto przyglądać się temu, jacy klienci zaglądają do naszego sklepu i czy komfortowo mogą zrobić u nas zakupy. ZNACZENIE USTAWIENIA PRODUKTÓW Warto pamiętać także o odpowiednim prezentowaniu asortymentu. Jedna z ważnych zasad polega na tym, aby nie ustawiać obok siebie tych produktów, które mają podobny kolor opakowania. W przeciwnym wypadku sprawi to, że konsument będzie miał wrażenie „zlewania się” barw i utrudni mu to wybranie tego, który byłby dla niego najkorzystniejszy. Najlepsza opcja to ustawianie produktów od najjaśniejszego do najciemniejszego. Można skupić się także na tym, jak zestawiać ze sobą produkty tej samej kategorii, lecz o różnych cenach. Jeśli obok siebie ustawimy produkt własnej marki za 15 zł, a obok produkt popularnej marki za 20 zł to wielu klientów zdecyduje się na zakup tańszego odpowied - nika. Ciekawe jest jednak to, że jeśli dołożylibyśmy do nich produkt „luksusowy” w cenie np. 35 zł, to środkowa opcja wyda się klientowi najkorzystniejsza. Podobne ustawienia można stosować także w przypadku zesta - wienia produktów pojedynczych i pakietów, co jeszcze bardziej upewni konsumenta, że dokonuje słusznego i co najważniejsze korzystniejszego z punktu widzenia finansowego wyboru. KWESTIA PORZĄDKU Nie można zapominać także o…porządku! Klient po prze - kroczeniu progu sklepu musi czuć się bezpiecznie i kom - fortowo. Jeśli produkty będą rozrzucone i przemieszane tak, że nie będzie widać żadnego pomysłu i sensu w ich ułożeniu – odbiorca może poczuć się przytłoczony i zre - zygnuje z dalszych zakupów, a my zwyczajnie na tym stracimy! Dlatego warto pamiętać o zachowaniu ładu i zastosować się do wybranego schematu, sprawiając, że odwiedziny w naszym sklepie będą dla klienta czystą przyjemnością. UCZUCIE PUSTKI Jednym z dużych błędów jest także pozostawianie wielu pustych miejsc po wyprzedanym już towarze. W takich sytuacjach klient ma poczucie, że chodzi i „ogląda puste półki”. Jeśli przyszedł do naszego sklepu po konkretny towar, którego brakuje – kupi jego odpowiednik lub w ogóle zrezygnuje z zakupów i pójdzie do konkuren - cji. Dlatego tak ważne jest stałe uzupełnianie braków w asortymencie. ATMOSFERA ZAKUPÓW Należy również zadbać o odpowiednie oświetlenie. To właśnie dzięki niemu możemy pokazać klientowi w atrakcyjny sposób produkty, na sprzedaży których najbardziej nam zależy. Ich odpowiednie podświetlenie zwróci uwagę odbiorcy i przykuje jego wzrok, a dokład - nie na takim efekcie nam zależy. Nie powinno się więc polegać na świetle dziennym, ponieważ może ono w znaczący sposób zniekształcić efekt i spowodować, że klient np. poczuje się rozczarowany, bo na półce pro - dukt „wyglądał inaczej”. Równie istotny jest dystans i uczucie przestrzeni. Półki nie mogą być ustawione zbyt blisko, a towary powinny mieć odpowiednio dużo miejsca, aby klient mógł je dobrze obejrzeć jeszcze przed zdjęciem produktu z półki. Osoby, które oglądają asortyment, nie mogą także czuć się niekomfortowo ze względu na innych, którzy zdecy - dowali się wybrać na zakupy w tym samym czasie. Sztur - chanie się wzajemne i przepychanie może spowodować niepotrzebny stres i chęć rezygnacji z transakcji. SPRZEDAŻ KRZYŻOWA Stosowanie techniki crossmerchandisingu również może okazać się dla nas bardzo korzystne. Polega ona na tym, aby tak rozmieszczać produktywzględem innych,aby przy zakupie jednego z nich poddać się impulsowi i dobrać do niego kolejny, komplementarny. Warto jednak zwrócić uwagę na to, aby produkty „dodatkowe” nie przysłaniały asortymentu pierwszego wyboru i aby zestawiać ze sobą to, co jest zgodne cenowo i jakościowo. Powyższe zasady to dopiero punkt wyjścia do tego, aby uatrakcyjnić ekspozycję w naszym sklepie i dać klientowi szeroki wachlarz możliwości pod względem wyboru odpowiedniego dla niego towaru. Nie warto jed - nak wprowadzać zbyt wielu zmian jednocześnie i co gor - sze wdrażać ich zbyt często, ponieważ klienci nie chcą spędzać długiego czasu na poszukiwaniu konkretnego produktu. Jako właściciele mamy im umożliwić komfor - towe warunki do podejmowania decyzji i szybkie odnaj - dywanie produktów, a także sprawiać, żeby czuli niepo - wtarzalną atmosferę naszego sklepu.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz