Lider Biznesu 3/2023

40 Nr 3/2023 POZIOM WYŻEJ “patykowatych”formach z brązu,lepsza będzie idealnie gładka, jednokolorowa ściana. Ja stosuję mur tynkowany, ceglany lub ścianki z aluminium albo włókna szklanego. Wart pociągnięcia pomysł to żywa zielona ściana (ogród wer - tykalny), koniecznie zimozielona, o naturalistycznym, nieanga - żującym rysunku. Niedawno poznaliśmy się z doświadczonym wykonawcą, który sporo środków przeznaczył na prace badaw - cze i wypracował świetną bazę roślinną. Podstawowe rozwiązanie na tło to żywopłot. Ligustr lub cis, thuja lub klon polny, grab, buk, dąb, jabłoń, grusza, śliwa wiśniowa, lipa lub wiąz. Ostatnio coraz więcej sadzimy ekra - nów z bluszczu – zajmują mniej miejsca, a efekt jest natych - miastowy o wysokości 1,8 m. Warto na odcinku żywopłotu, w którym pojawia się rzeźba, rozważyć uskok dla załamania światła i podkreślenia lokalizacji. Z CZEGO POWINNA BYĆ WYKONANA RZEŹBA DO OGRODU? Zmateriału odpornego na deszcz i mróz, ale przede wszystkim promienie UV. Drewno się nie nadaje, musi być pod dachem. Czarna stal i żeliwo korodują, trzeba je zabezpieczyć. Żywice blakną i matowieją pod wpływem słońca. Ja zwykle preferuję materiały w moim odczuciu najszlachet - niejsze – kamień naturalny i brąz. Poza tym bardzo dobry jest mosiądz i aluminium, szkło, ceramika i kamionka oraz stal nie - rdzewna. Osobiście ze współczesnych tworzyw uznaję wyłącz - nie materiały dość ciężkie, aby swoim charakterem zbliżone były do kamienia – takie jak corian, acrylic i szlachetne mie - szanki betonowe. Podobają mi się też mieszanki podobne do tych, z których odlewy dekoracji ogrodowych produkuje firma Chronos. O CZYM JESZCZE WARTO PAMIĘTAĆ? Rzeźba i siedzisko – to zawsze powinno iść w parze. Nie będziesz stał i patrzył, masz usiąść, odetchnąć, wyłączyć się na chwilę, zadumać. Może być ławka na stałe, polecam parę mobilnych i super wygodnych foteli. Nie przesadzaj z czystością. Ja lubię obserwować na powierzchni rzeźby uszlachetniający upływ czasu w postaci patyny, blaknięcia czy mchu. Polecam rozsmakować się w tych wieloletnich obserwacjach. Pamiętaj o ekspozycji nocą – odpowiednio dobranym oświe - tleniu. Warto podświetlić obiekt tak, aby wyeksponować cechy niedostrzegalne za dnia. Zorganizuj próbę oświetlenia z projektantem i sprawdźcie różne rodzaje lamp, dobierzcie odpowiednią optykę,moc, ilość i miejsce montażu lamp (pole - cam na drzewach!). Barwę światła zwykle rekomenduję ok. 3000 K. W zależności do tła korzystne może być odpowiednie rozproszenie światła, zanim wydostanie się z oprawy, dzięki czemu uzyskuję efekt miękkich cieni, albo przeciwnie – ostre odcięcie, które rzuci wyraźny cień na gładką ścianę. Dla oświe - tlania sztuki korzystam wyłącznie ze sprawdzonych, zwykle włoskich producentów, którzy nic nie pozostawiają przypad - kowi, a oprawa jest konfigurowana dokładnie według mojej specyfikacji. JAK ZACZĄĆ PRZYGODĘ Z RZEŹBĄ W OGRODZIE? Zaproś projektanta na wizytę, przespacerujcie się po ogro - dzie i poszukajcie najlepszych miejsc do ekspozycji. Następ - nie określcie rozmiar (w metrach i polecam nie mniej niż 1 m wysokości) i rozpocznijcie poszukiwania. Rzeźbę możesz kupić w galerii sztuki, od kolekcjonera, mar - szanda lub bezpośrednio od artysty. Niestety w Polsce rzeźba jest wciąż mało popularna (w kontraście do malarstwa), a tym samym artyści-rzeźbiarze często funkcjonują niejako w pod - ziemiu. Chowają się ze swoją pasją i talentem w stodołach, weeken - dami, po pracy etatowej –bo ze sztuki trudno wyżyć, a z rzeźby szczególnie. Zupełnie inaczej niż np. w Anglii, gdzie rzeźbia - rzy stać przykładowo na stoisko na Chelsea Flower Show. Tym bardziej zachęcam do kolekcjonowania rzeźby i stania się mecenasem aktywnych twórców. Odwiedź akademię sztuki lub szkołę rzeźbiarską w czerwcu po dyplomach – to okazja do wyłapania wschodzącego talentu. Możesz też sprawdzić, czy w okolicznych kopalniach nie są urządzane plenery rzeź - biarskie. W obu przypadkach możesz wpaść na świetne rzeczy w atrakcyjnych cenach. Kiedy już wybierzesz rzeźbę skonsultuj się znów z projek - tantem, aby wybrać dla niej doskonałe miejsce i stworzyć –może zbudować, jeśli trzeba będzie - odpowiednią ekspo - zycję i miejsce kontemplacji. Słuchaj swojej intuicji, podążaj za przyjemnością i baw się przy tym dobrze – tylko wtedy ta przygoda ma sens. <

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz