Lider Biznesu 4/2023

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 15 „Prowadzenie centrum ogrodniczego to wdzięczna branża. Codziennie dostarczamy ludziom wiele radości, oferując piękne rośliny. To pozwala im odreagować stres, który zwykle wszystkim doskwiera” Andrzej Brylak BLIŻEJ BRANŻY TEKST I ZDJĘCIA: dr Piotr Łuczak Wchodzimy przez główne wejście do centrum ogrodniczego „Ogród Marzeń”. Pawilon – w części dwupoziomowy – na górnym piętrze mieści biura, w zasadniczej jednak części jest wielką ogrzewaną szklarnią-sklepem. Można w nim znaleźć artykuły przemysłowe przydatne w ogrodzie – od nasion, narzędzi, po chemię i ozdoby. Tu znajdują się w ofercie kolekcje roślin domowych. Z tego pawilonu przechodzi się do szklarni – gdzie w zależności od pory roku oferowane są rośliny sezonowe. Wiosną i latem stoły zalewowe uginają się od kwitnącego asortymentu. Przez tę część wystawienniczą blisko już do ekspozycji pod gołym niebem. Tam na kupującego czekają kwitnące byliny, trawy, iglaki. W pobliżu pod ręką znajduje się duża oferta rozmaitych podłoży. Dalej prezentują się rośliny sadownicze i większe rośliny ozdobne. Kiedy już wybierzemy sobie wymarzoną roślinę, by wyjść z centrum, trzeba przebyć tym samym traktem drogę powrotną – do hali, gdzie znajdują się kasy. Tuż przed skrętem do kas otwiera się przed naszymi oczami kolejna – dotąd mniej widoczna hala, w której kuszą wszelakiego rodzaju dekoracje: świeczniki, pojemniki, styl country, vintage, garden party… Nie ma siły i choćbyś nie chciał – coś wybierzesz! DOBRZE ZAPREZENTOWAĆ, SKUTECZNIE SPRZEDAĆ Chodząc po tym centrum ogrodniczym, widać, że całość ekspozycji jest poukładana logicznie, a ostatnim punktem jest rozliczenie za dokonane zakupy u uśmiechniętych i sympatycznych pań – kasjerek. Efektowna brama wejściowa do prawdziwie wymarzonego ogrodu „Ogród Marzeń” Brylak i wspólnicy, spółka jawna ul. prof. S. Kirkora 2, Swarzędz k. Poznania • Właściciele: spółka rodzinna rodziców Małgorzaty i Andrzeja wraz z córką Karoliną • Rozpoczęcie działalności: 2001 r., rozbudowa w 2010 r. • Powierzchnia: pawilon handlowy 1100 m2, z czego szklarnia na rośliny rabatowe ok. 350 m2. Powierzchnia otwarta 5000 m2 • Asortyment: rośliny ozdobne do wnętrz i ogrodu, sadzonki warzyw, oferta sadownicza, podłoża, kora, kamienie ozdobne, narzędzia, nawozy, środki ochrony roślin • Zatrudnienie: 18 osób, w tym rodzina. Obsada osobowa: punkt informacyjny – 3 osoby, kasy – 4, szklarnia z roślinami rabatowymi – 2, rośliny zewnętrzne – 4 Skąd właściciele tego „Ogrodu Marzeń” wiedzieli, jak poukładać wszystkie towary? Zapytaliśmy o to Andrzeja Brylaka, współwłaściciela firmy. Andrzej Brylak: Głównym celem rozbudowy powierzchni sklepowej i nowego pawilonu było to, aby wypłaszczyć krzywą sprzedaży i zapewnić zbyt przez cały rok. Zaczynaliśmy przed laty od wynajętego terenu od pobliskiej stacji paliwowej. Ogrodziliśmy go, postawiliśmy niewielki namiot i domek drewniany, który spełniał funkcję biura i zaplecza socjalnego. Zimą jednak sprzedaż zamierała. Zanim podjęliśmy decyzję o budowie pawilonu handlowego, sporo oglądaliśmy centrów ogrodniczych – w Polsce i przede wszystkim za granicą. Naszym zaskoczeniem było to, że w Holandii czy Niemczech więcej miejsca przeznaczano pod dachem na rośliny do wnętrz i rośliny kwitnące

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz