Lider Biznesu 4/2023

ISSN 2544-7653 nr 4/2023 Zmieniamy świat na bardziej zielony. Od 30 lat! O nowych czasach i nowych wyzwaniach opowiada Joanna Filipczak, dyrektor Międzynarodowych Targów ZIELEŃ TO ŻYCIE 30. Międzynarodowe Targi Roślin, Technologii Ogrodniczej i Architektury Krajobrazu 31 SIERPNIA 1-2 WRZEŚNIA 2023 Już zaplanuj wizytę za rok! ZIELEŃ TO ŻYCIE 5-7 września 2024

„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” redaktor naczelny: dr Piotr Łuczak, piotr.luczak@grupamtp.pl stale współpracują: Alicja Cecot, Tomek Ciesielski, Tomasz Szostak, Sylwia Hennek reklama: Aleksandra Konopa tel.: +48 539 777 549 e-mail: aleksandra.konopa@grupamtp.pl korekta: Ilona Burczyk opracowanie graficzne: Wydawnictwo INWESTOR wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań kolportaż: prenumerata redakcyjna Facebook/Liderbiznesu Instagram/liderbiznesu Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibą w Poznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail:iod@mtp.pl (Inspektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Administratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Druk: CGS Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Łuczak, FotoBueno, Pixabay, AdobeStock SPIS TREŚCI LIDER TRENDÓW / 4 BLIŻEJ BRANŻY Konferencja Hortiterapia / 5 Targi GARDENIA / 6 Zieleń to Życie. Nowe czasy, nowe wyzwania / 10 „Ogród marzeń” Brylak / 14 Balkonowo-rabatowe igrzyska cz. 1 / 18 Jesień i zima z Cellfast / 25 Jak dobrze zabezpieczyć centrum ogrodnicze? / 26 Dolagra: ceramika najwyższej próby / 28 GARDEN BIZNES Wrzos i wrzosiec: jak je rozróżnić i uprawiać? / 30 30 lat razem – okrągły jubileusz firmy Chomik i rebranding / 32 Ładowarki przegubowe Manitou / 34 Drzewa alejowe / 36 POZIOM WYŻEJ Dziurawce: cenna roślina okrywowa / 40 30 lat Hampton Court / 44 Zbiór nasion z natury / 48 TRENDY Moc lawendy w Silnej / 52 Jesień w bukietach / 56 Jak wspierać klienta w wyborze egzotyka / 60 NA TOPIE / 64 BUSEM PRZEZ POLSKIE OGRODY / 66 Uniwersalny ogród podczas targów GARDENIA W naszej redakcji już odliczamy dni do najważniejszego wydarzenia branży ogrodniczej w Polsce: XVII Międzynarodowych Targów Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA 2023. Tegoroczne spotkanie profesjonalistów projektowania i pielęgnacji zieleni będzie miało swój nowy, mocny punkt. Będzie to V Kongres Liderów Branży Ogrodniczej: prelekcje, debaty i warsztaty będą odbywać się jednocześnie w 4 lokalizacjach w czasie trwania targów. Motywem przewodnim targów GARDENIA będzie hasło „Uniwersalny ogród”. Chodzi o ogród wszechobecny – w przestrzeni przydomowej, w każdej wolnej od zabudowy miejskiej powierzchni, na balkonie, na parapecie, wszędzie, gdzie jest odrobina słońca i wody. Wszak zieleń coraz silniej „rozpycha się łokciami” w projektach domów, biur i miejscach dostępnych publicznie. Badania resortu klimatu i środowiska wskazują bowiem, że 3/4 ankietowanych mieszkańców z wybranych miast chce zwiększenia zieleni na terenach miejskich i rewitalizowanych. Im większe miasto, tym większa presja na takie działanie. Betonoza trafia wreszcie do lamusa. Zanim jednak zobaczymy się na GARDENII, przypominamy, że czekamy także na Państwa na wrześniowym wydarzeniu. To Green Area Show, 7-9 września br. – show ogrodnicze z dynamicznymi pokazami maszyn w Mostkach k. Świebodzina. dr Piotr Łuczak, redaktor naczelny Lidera Biznesu

4 Nr 4/2023 Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy cyklicznie przyznaje tytuł LIDERA TRENDÓW. Naszym wyróżnieniem odznaczamy ciekawe innowacje produktowe. Wszak najoryginalniejsze pomysły i ciekawe koncepty są motorem napędowym rynku ogrodniczego. Tym razem certyfikat trafia do przedsiębiorstwa Prosperplast za kompleksowe rozwiązanie zagadnienia gromadzenia wody deszczowej. Gratulujemy! Podziemny zbiornik na wodę deszczową LIDER TRENDÓW Podziemny zbiornik na wodę deszczową Unground pomaga w proekologicznym wykorzystaniu wody opadowej w ogrodzie lub w pracach przydomowych. Wykonany jest z materiałów zapewniających szczelność na długie lata oraz dużą wytrzymałość dzięki konstrukcji wzmocnionej pionowymi żebrowaniami. Produkowany jest z wysokiej jakości tworzywa w najbardziej zaawansowanej technologii, zapewniającej sztywność, ultra wytrzymałość, odporność na niskie i wysokie temperatury. W górnej części zbiornika znajdują się dwa okrągłe włazy rewizyjne (o średnicy 400 i 600 mm) z nadstawkami i pokrywami zabezpieczonymi przed otwarciem. W nadstawce mniejszego włazu zamocowana jest rura dopływowa PCV o średnicy 110 mm z sitem filtracyjnym. Pod nadstawką większego włazu znajduje się część wylotowa z odpływem składającym się z rury PCV o średnicy 110 mm wraz syfonem złożonym z 3 kolan PCV 110 mm oraz rury. Zbiorniki przystosowane są do instalacji pomp zanurzeniowych dla zbudowania w pełni zautomatyzowanego systemu zagospodarowania wody deszczowej. Dla ułatwienia transportu zbiornik wyposażony jest w uchwyty, a w dolnej części znajdują się wgłębienia na widły wózka widłowego. Produkując zbiorniki na wodę deszczową i kompostowniki, wspieramy działania przyczyniające się do ochrony środowiska. Wykorzystujemy tworzywa pochodzące z recyklingu, a wszystkie nasze produkty nadają się w 100% do powtórnego przetworzenia. www.prosperplast.pl

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 5 BLIŻEJ BRANŻY Ogród terapeutyczny, czy sensoryczny, stwarza spokojne i relaksujące środowisko, m.in. poprzez dźwięki ogrodowe, które mogą wpływać kojąco na psychikę, poprawiać nastrój, redukować stres i wspierać proces zdrowienia. Dlatego warto tworzyć ogrody dźwięku – podkreśliła prof. Agnieszka Krzymińska-Bródka, otwierając konferencję „Hortiterapia jako element wspomagający leczenie tradycyjne”, zorganizowaną przez Katedrę Roślin Ozdobnych, Dendrologii i Sadownictwa Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. ZIELEŃ W MIEŚCIE Dr Piotr Lewandowski i dr Jolanta Lisiecka z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu przedstawili wyniki badań oczekiwań społecznych wobec obecności zieleni w miastach, przeprowadzone w ubiegłym roku na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Okazuje się, że: • 77% ankietowanych uważa, iż sadzenie drzew i tworzenie skwerów oraz parków w mieście może odbywać się kosztem liczby miejsc parkingowych; • sadzenie drzew w mieście jest też najczęściej wskazywaną formą (36%) działań zieleni miejskiej w danej miejscowości. Na podkreślenie zasługuje fakt, że pozytywne wzorce zaczynają się w ośrodkach największych, które etap betonowania i asfaltowania biologicznie czynnej przestrzeni miejskiej mają już za sobą. SMAKOWANIE NATURY JAKO FORMA RESOCJALIZACJI „Nie bądź nikim innym niż uganiającym się za naturą, gdyż żadna sztuczna kompozycja nie da Ci tego co natura”. Sabina Przepiórska z Dolnośląskiego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Wałbrzychu zacytowała w swym referacie fragment listu Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla. Okazuje się, że jest to leitmotiv zajęć z hortiterpii i plecionkarstwa w ww. placówce. W tym ośrodku młodzieżowym mieszka i uczy się młodzież w wieku od 13 do 18 roku życia. Są to chłopcy z całej Polski, którzy zostali skierowani przez sąd na pobyt w ośrodku za kradzieże, włamania, ucieczki z domu, zażywanie narkotyków i alkoholu oraz nieuczęszczanie do szkoły. Ich sytuacja rodzinna jest bardzo różna. Zajęcia obywają się w na terenie ośrodka w przeznaczonym do tego celu budynku z kuchnią, wyposażoną we wszelkie potrzebne narzędzia i sprzęty kuchenne dla celów szkoleniowych dla młodzieży oraz w sadzie. – Jak się okazuje, podopieczni lubią dzielić się i chwalić wyrobami ze swoimi wychowawcami i dyrekcją ośrodka. Tworzą kompozycje roślinne. Plotą kwiaty z wikliny, koszyczki czy żywe drzewka z witek wierzbowych. Szykują potrawy z roślin i kwiatów jadalnych – mówiła Sabina Przepiórska. W ten sposób kontakt z ogrodem staje się ścieżką do zdrowia rozumianego jako stan harmonii w zaspokajaniu potrzeb na poziomie ciała, umysłu, emocji i duchowości. – Jeżeli w słowie „ogród” jest zawarty pewien fragment przyrodniczej przestrzeni, czasem wykreowany bardziej, a czasem mniej, taki, który zachwyca, z którym człowiek dobrze czuje się, który jak kadr zdjęciowy jest tylko fragmentem rzeczywistości, to każdy z ludzi ma do niego dostęp. Dlaczego? Bo może się on mieścić zarówno w przestrzeni parkowej, jak i jednej doniczce – zaznaczył Tomasz Magiera z Ogrodnictwa Florabit z Gliwic. Poprzez dostępność ogrodu hortiterapia jest swoistym wytrychem do poprawy samopoczucia, kondycji psychofizycznej i zdrowia. Sesja warsztatowa prowadzona przez nauczycieli i absolwentów studiów podyplomowych zakończyła konferencję, której patronowała redakcja Lidera Biznesu. < Opr. dr Piotr Łuczak W świecie hałasu cywilizacyjnego cenna może być… cisza. Okazuje się, że ludzki mózg tworzy nawet 70 tys. myśli dziennie. Umysł zasłania więc ciszę. Celowym jest zatem uzyskanie stanu tzw. „cichej świadomości”. Sprzyja temu obcowanie z naturą, czyli hortiterapia. Otwórz umysł na ciszę natury. Konferencja o hortiterapii Konferencję otworzyli prof. Agnieszka Krzymińska-Bródka i prof. Krzysztof Szoszkiewicz, rektor Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu

6 Nr 4/2023 BLIŻEJ BRANŻY Już niespełna 3 miesiące dzielą nas od najważniejszego wydarzenia branży ogrodniczej w naszym kraju – XVII Międzynarodowych Targów Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA 2023. Tegoroczne spotkanie profesjonalistów projektowania i pielęgnacji zieleni będzie miało swój nowy, mocny punkt w postaci V Kongresu Liderów Branży Ogrodniczej, tym razem jako swoista multikonferencja: prelekcja, debaty i warsztaty będą odbywać się jednocześnie w 4 lokalizacjach w czasie trwania targów. Ogrodnictwo odmienione przez wszystkie przypadki Targi Gardenia, 23-25 listopada 2023 TEKST: Natalia Porożyńska ZDJĘCIA: FotoBueno

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 7 BLIŻEJ BRANŻY Tematem przewodnim poprzedniej edycji targów Gardenia był „ekologiczny ogród”, który z silnego trendu stał się dominantą rozwoju tej branży. W 2023 roku organizatorzy zamierzają kontynuować wątki dobrze zaprojektowanej zieleni – walkę z miejską szarzyzną, propagowanie różnorodności biologicznej, nowoczesne rozwiązania dla ekonomicznej i ekologicznej pielęgnacji roślin w skali mikro i makro. Motyw przewodni XVII targów GARDENIA to „Uniwersalny ogród”. Uniwersalny, czyli z jednej strony: dla każdego, w każdych warunkach, w każdym miejscu, a z drugiej: wszechobecny – w przestrzeni przydomowej, w każdej wolnej od zabudowy miejskiej powierzchni, na balkonie, na parapecie, wszędzie, gdzie jest odrobina słońca i wody. Zieleń coraz silniej „rozpycha się łokciami” w projektach domów, biur i miejscach dostępnych publicznie, rozkrzewia się w planach zagospodarowania przestrzennego i nowoczesnych konceptach mieszkalnych. I dobrze – wszak zieleń to… życie! …A TARGI TO LUDZIE Jak co roku od 17 już lat branża ogrodnicza wszystkich sektorów spotka się w Poznaniu nie tylko po to, aby prezentować nowości w swoich ofertach, ale w dużej mierze także dla dwóch innych aspektów: wiedzy i spotkań. W kręgu organizatorów często słychać stwierdzenie, że „targi to ludzie”, co ma w sobie wiele prawdy i wprost przekłada się na jakość wydarzenia branżowego. – Oprócz oczywistego biznesowego wydźwięku targów Gardenia zależy nam także na tym, aby łączyć ludzi o tych samych zainteresowaniach, z tym samym zapałem do sprawy. Od lat jesteśmy dumni z tego, że w czasie Gardenii nie chodzi jedynie o interesy,

8 Nr 4/2023 BLIŻEJ BRANŻY a również o tworzenie nowych pomysłów na projektowanie i pielęgnację zieleni, o wymianę wiedzy i doświadczeń, o inspirowanie do jeszcze pełniejszego i bardziej świadomego działania. To tutaj zawiązują się nowe relacje, tworzą koncepcje i – co bardzo istotne – zapadają bardzo konkretne decyzje – mówi Paulina Maniecka, dyrektor projektu Gardenia. EDYCJA 2022 W LICZBACH GARDENIA to coroczny mocny i obowiązkowy punkt w kalendarzu profesjonalnego ogrodnictwa. W 2022 roku gościły niemal 300 wystawców z 12 europejskich krajów (czyli o 38% więcej niż w roku 2021), a teren MTP zgromadził ponad 12 tys. uczestników (+20%), w tym gości z 23 państw Europy i świata. W największej liczbie z Austrii, Belgii, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Holandii, Włoch, Norwegii, Słowenii, Szwecji i Ukrainy, co stanowi dowód, że branża ogrodnicza jest spragniona nowych, wartościowych kontaktów, najświeższej wiedzy merytorycznej i wymiany doświadczeń. Powierzchnia wystawiennicza wzrosła rok do roku o 1500 m2, wystawiło się 2 razy więcej szkółek, a swoją ofertę zaprezentowało aż 71 nowych firm, debiutujących na poznańskiej ekspozycji. Ważnym aspektem struktury zwiedzających byli przedstawiciele największych sieci handlowych i centrów ogrodniczych w naszym regionie. V KONGRES LIDERÓW BRANŻY OGRODNICZEJ W programie merytorycznym edycji listopadowej organizatorzy stawiają na połączenie sił wszystkich sektorów ogrodnictwa i dziedzin im pokrewnych. Uczestnicy będą balansować na styku zielonej branży z marketingiem, sprzedażą, visual brandingiem, logistyką i e-commerce, ale także na połączeniu sektorów między sobą i synergią, którą można dzięki temu wypracować. – Nowy koncept multikonferencji podyktowany był

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 9 BLIŻEJ BRANŻY opiniami po ubiegłej edycji: działo się tak dużo, że uczestnicy musieli wybierać między wieloma ciekawymi wydarzeniami. Teraz chcemy poprowadzić ich ścieżkami – od prelekcji, poprzez debaty, wydarzenia na stoiskach wystawców, pokazy, warsztaty. Chcemy, aby swój pobyt na targach wykorzystali na 100% i wychodząc, mieli poczucie doświadczenia czegoś prawdziwie inspirującego – dodaje dyrektor Maniecka. W ramach V Kongresu Liderów Branży ogrodniczej, organizowanego przez Grupę MTP, targi Gardenia i Lidera Biznesu, przy udziale patronów i partnerów, przewidziane są między innymi: • XVII odsłona konwentu Miejska Sztuka Ogrodowa, • IV edycja Areny Krajobrazu, • prelekcje branżowe, • pokazy i warsztaty florystyczne, arborystyczne, • debaty z udziałem specjalistów wielu dziedzin oraz liczne warsztaty i prelekcje dla profesjonalistów i szerokiej publiczności. Do współpracy zapraszamy najlepszych ekspertów, praktyków, doświadczonych projektantów, naukowców i przedstawicieli instytucji. PRZEKROJOWO PRZEZ OGRODNICTWO Ekspozycja, podobnie jak w roku ubiegłym, obejmie wszystkie sektory ogrodnictwa – od oferty maszynowej, poprzez podłoża, nawozy, nawadnianie, nasiona, akcesoria ogrodnicze, aż po sektor florystyczny pełen stref inspiracji, pokazów i nietuzinkowych kompozycji. Targi GARDENIA to coroczny mocny i obowiązkowy punkt w kalendarzu profesjonalnego ogrodnictwa – nadają tempa branży, wyznaczają trendy oraz łączą pasjonatów zieleni z wielu zakątków świata. Gardenia 2023 będzie rozplanowana w przestrzeni pawilonów 5, 5A i 6, czyli największych hal na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. <

10 Nr 4/2023 BLIŻEJ BRANŻY Co łączy Międzynarodowe Targi ZIELEŃ TO ŻYCIE i kampanię ZIELONE MIASTO EUROPY? Joanna Filipczak: W obu tych przedsięwzięciach główną rolę odgrywa Związek Szkółkarzy Polskich. Kiedy przed 30 laty stowarzyszenie powołało do życia te targi, przekonane było o potrzebie promocji własnych produktów na własnej profesjonalnej wystawie. Miała się ona stać punktem odniesienia dla zielonej branży. Jej zadaniem było: • wytyczenie trendów i jakościowych standardów; • pełnienie celów edukacyjnych; • zwracanie uwagi architektów krajobrazu, urbanistów, właścicieli centrów ogrodniczych, hurtowników, importerów, a także finalnych klientów na dostępny w Polsce asortyment roślin ozdobnych. Od początku też był i niezmiennie aktualny pozostaje bezpośredni kontakt – wystawców ze zwiedzającymi, między sobą oraz poznawanie uczestników zielonego sektora. Jest to forum, które się od siebie wzajemnie uczy i czerpie profity z obecności na targach. Dlatego ZIELEŃ TO ŻYCIE została Rozmawiamy z Joanną Filipczak – dyrektorem Międzynarodowych Targów ZIELEŃ TO ŻYCIE i koordynatorem projektu Zielone Miasto Europy, oraz Mirosławem Sztuką – architektem krajobrazu reprezentującym kampanię prelekcją „Nowe czasy, nowe wyzwania – budujemy miejski ekosystem” podczas konferencji Mocno Zielone Miasto towarzyszącej targom. Nowe czasy, nowe wyzwania – o zielonej przyszłości z perspektywy trzydziestolecia Zieleń to Życie Zmiany klimatyczne nieodwracalnie wpływają na projektowanie zieleni, która może odegrać zasadniczą rolę w walce z ich niekorzystnymi skutkami. Musimy mieć świadomość ich wpływu i przekazywać tę wiedzę tworzącym i decydującym o kształcie nowej infrastruktury. Nowa infrastruktura powinna być kombinacją zieleni oraz technologii – razem poradzą sobie z powodzią, odprowadzaniem lub zbieraniem wody, chłodzeniem budynków i przestrzeni zurbanizowanych. Zagadnieniami tymi zajmuje się europejska kampania ZIELONE MIASTO EUROPY (Green Cities Europe), której kolejne działania będą miały miejsce podczas 30. Międzynarodowych Targów Roślin, Technologii Ogrodniczych i Architektury Krajobrazu ZIELEŃ TO ŻYCIE w dniach 31 sierpnia – 2 września w Warszawie. Joanna Filipczak Mirosław Sztuka

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 11 BLIŻEJ BRANŻY włączona do europejskiej kampanii ZIELONE MIASTO EUROPY, w której od 2021 roku uczestniczy związek. Trzydzieste urodziny to dobry moment na podsumowania, ale i plany na przyszłość. Jakie one są? J. F.: Wystawa ZIELEŃ TO ŻYCIE stała się na przestrzeni minionych lat czymś więcej niż tylko trzydniowym wydarzeniem. Rozwijała się i przekształcała w odpowiedzi na zmiany i potrzeby rynkowe. Obejmuje 3 obszary całorocznych działań – targi, szkolenia i wydawnictwa – wszystkie pod egidą Związku Szkółkarzy Polskich. ZIELEŃ TO ŻYCIE przybrała też postać internetowej platformy, która została uruchomiona w lipcu br., by jeszcze efektywniej integrować i rozwijać branżę. A jeśli chodzi o targi, to nadal będziemy tworzyć i rozwijać miejsce służące współpracy i dialogowi między wszystkimi uczestnikami „zielonych” realizacji. Zamierzamy jednocześnie bardziej zainteresować zielenią i zaktywizować architektów, urbanistów, inwestorów i developerów, którzy powinni ją traktować jako konieczny element inwestycji. Jakie widzi Pani główne wyzwania przed zieloną branżą? J. F.: Można przyjąć, że jakaś epoka się skończyła i czas jubileuszowych podsumowań zbiega się z momentem przełomowym o szerszym znaczeniu. Zatrzymanie związane z pandemią zmieniło ludzi na poziomie świadomości, potrzeb i wartości. Wpisuje się w ten proces zieleń, a więc rośliny w otoczeniu człowieka i ich dobroczynny wpływ na naszą kondycję. Potrzeba kontaktu z nimi staje się coraz silniejsza. O ile jeszcze rok czy dwa lata temu chodziło po prostu o zieleń, o tyle teraz upowszechnia się nastawienie pronatura, które obejmuje wszystko, co naturalne, rodzime, niewyszukane. Takie podejście stanowi nowy paradygmat w odniesieniu do produkcji szkółkarskiej czy doboru polecanych gatunków i odmian, ale też punkt wyjścia do rzeczowej dyskusji z odbiorcami roślin. Dlatego zmiany klimatyczne i bioróżnorodność są lejtmotywami programu targów, ale też kampanii ZIELONE MIASTO EUROPY i jednocześnie wyzwaniami dla całej branży. W jaki sposób kampania zaistnieje podczas targów? J. F.: Wartością ZIELEŃ TO ŻYCIE jest zebranie w jednym miejscu i czasie tylu ludzi z branży. Korzystając z tego faktu, w ramach projektu Green Cities zapraszamy autorytety związane z architekturą krajobrazu na konferencję Mocno Zielone Miasto towarzyszącej targom. W tym roku prelegentem reprezentującym kampanię Zielone Miasto Europy będzie doświadczony architekt krajobrazu Mirosław Sztuka, który podzieli się swoimi doświadczeniami z budowania miejskiego ekosystemu. Przypomnijmy, że w 2021 roku dr Charlie Hall z USA przedstawiał korzyści ekonomiczne, jakie płyną z urządzania profesjonalnych, dobrze zaprojektowanych i wykonanych terenów zieleni. W 2022 roku Martha Schwartz – światowej sławy amerykańska architektka krajobrazu – opowiadała o zastosowaniach zieleni jako czynnika ograniczającego zmiany klimatu i ich skutki oraz wprowadzania zrównoważonego rozwoju do zieleni publicznej. Skorzystajmy zatem z okazji, że jest z nami pan Mirosław Sztuka. Podczas konferencji Mocno Zielone Miasto opowie Pan o tworzeniu miejskiego ekosystemu. Jest to bardzo złożony proces nawet dla doświadczonego architekta krajobrazu. Czy od początku swojej przygody z architekturą krajobrazu interesowały Pana rozwiązania systemowe? Mirosław Sztuka: Moje zainteresowanie architekturą krajobrazu w ogóle wynikło z fascynacji przyrodą. Studia ogrodnicze na SGGW dały mi dodatkową solidną bazę i w momencie, gdy zacząłem studiować architekturę krajobrazu w Wielkiej Brytanii, moje postrzeganie otoczenia przez pryzmat wzajemnych powiązań i zależności pomiędzy jego elementami właściwie było już ukształtowane. Na uniwersytecie w Sheffield kładziono jeszcze dodatkowy nacisk na społeczne aspekty architektury krajobrazu, na to, jak otoczenie, które projektujemy, wpływa na ludzi, którzy je będą użytkowali. Natomiast naprawdę duży skok jakościowy w postrzeganiu znaczenia architektury krajobrazu dla ekologii i klimatu nastąpił w czasie, kiedy pracowałem w Azji dla firmy AECOM. Ulica przeprojektowana w bulwar w kooperacji z miastem. Zdjęcie z archiwum Mirosława Sztuki

12 Nr 4/2023 BLIŻEJ BRANŻY W latach 20. w Chinach i Azji pewne procesy, ze względu na gęstość i skalę populacji, zaczęły być widoczne w sposób bardzo wyraźny. Do tego dochodziły niezwykłe możliwości, jakie firma dawała, i skala projektów. Niektóre z nich były tak duże, że niemożliwością było zignorowanie ich wpływu na lokalne ekosystemy. Stąd była już krótka droga do postrzegania architektury krajobrazu, szczególnie w miastach, jako jednego z głównych narzędzi w kreowaniu miejskich ekosystemów. Jakie elementy zieleni składają się na miejski ekosystem? M.Sz.: Zacznijmy od tego, że na ekosystemy składają się dwie duże grupy elementów: te ożywione, czyli rośliny, zwierzęta, ale także grzyby i mikroorganizmy. Jest też druga grupa nieożywionych elementów,takich jak podłoże geologiczne,woda, klimat, temperatura, to co nazywamy biotopem. Swoiste rusztowanie, które jest kolonizowane przez element ożywiony. Obie te grupy mają wzajemny wpływ na siebie. Odpowiednio dobrane kreują sprzężenie zwrotne, wzmacniające pewne czynniki, np. wilgotność, a zmniejszają inne, np. temperaturę. • termin: 31 sierpnia–2 września 2023 r. • godziny otwarcia: 31 sierpnia (czwartek) godz. 9.00–17.00 (dzień dla profesjonalistów); 1 września (piątek) godz. 9.00–17.00 (dzień dla profesjonalistów); 2 września (sobota) godz. 9.00–16.00 (dzień dla profesjonalistów i pasjonatów) • miejsce: EXPO XXI WARSZAWA, ul. Prądzyńskiego 12/14 • bezpłatny wstęp dla profesjonalistów – po zalogowaniu się na www.zielentozycie.pl • konkursy dla wystawców: • Konkurs Roślinnych Nowości – najciekawsze nowości roślinne na rynku polskim • Konkurs na najatrakcyjniejsze stoiska – ,,Wawrzyny” • Studio Targowe „Zieleń to Życie” – poprowadzą red. Marek Jezierski i Oktawia Wasielewska • główne punkty programu: • warsztaty Gardephilia Designer • pokaz florystyczny Mistrzyni Florystyki Izy Tkaczyk • seminarium Wiedza dla Handlu i Producentów • konferencja Mocno Zielone Miasto • szkolenie Federacji Arborystów Polskich • spotkanie Twórców Ogrodów • wydarzenia towarzyszące: • kiermasz roślin • strefa spotkań i relaksu • pokazy florystyczne – stoisko 104 • malowanie akwarel roślinnych – Jolanta Drozd i Krystyna Lubanski – stoisko 23 30. Międzynarodowe Targi Roślin Technologii Ogrodniczej i Architektury Krajobrazu Nowy Park Osiedlowy, Osiedle Słoneczne. Zdjęcie z archiwum Mirosława Sztuki Widok z góry, oś parkowa

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 13 BLIŻEJ BRANŻY W miejskich ekosystemach do tej ożywionej części ekosystemów należą wszystkie rośliny, od tych posadzonych ręką człowieka w parkach i przy ulicach, po chwasty, czy też jak często je teraz nazywamy „roślinność regeneracyjną” porastającą nieużytki. Ale nie możemy zapominać, że mikroorganizmy, a w szczególności grzyby tworzące powiązania mikoryzowe pomiędzy roślinami, są fundamentalnym elementem miejskiego ekosystemu. Wiemy już dzisiaj, że bez dbania i kultywowania całego spektrum mikroorganizmów glebowych jest nam bardzo trudno zachować zdrowy i zbalansowany ekosystem w miastach. Jak rozpocząć tworzenie miejskiego ekosystemu z perspektywy decydentów i samorządowców? Jakie powinny być ich pierwsze kroki? M.Sz.: Kluczowym elementem jest dogłębna analiza. W przypadku ekosystemów miejskich musi ona uwzględniać nie tylko oczywiste aspekty, takie jak temperatura czy rzeczywisty komfort termiczny przestrzeni oraz inne elementy klimatyczne. Trzeba także brać pod uwagę takie czynniki jak ryzyko podtopień, istniejąca roślinność, nasilenie ruchu, obecne i pożądane funkcje danej przestrzeni oraz kwestie społeczne i ekonomiczne. Kolejnym krokiem jest wypracowanie wizji urbanistycznej i określenia nadrzędnych celów. Na tym etapie prosimy często włodarzy o określenie jednym zdaniem wizji swojego miasta. Jest to dla nich nejednokrotnie nowe i odkrywcze, bo skupiając się na codziennym rozwiązywaniu problemów, pomija się szeroki obraz, ideę, do której się zmierza. Po sformułowaniu ogólnej idei, wizji zaczyna się dopasowywanie poszczególnych elementów i balansowanie pomiędzy oczekiwaniami estetycznymi i funkcjonalnymi mieszkańców a elementami ekologicznymi. Na szczęście w związku ze wzrostem świadomości ekologicznej zmienia się postrzeganie zieleni. Obecnie w architekturze krajobrazu nie chodzi tylko o aspekt estetyczny, ale także o ekologię, minimalizowanie skutków zmian klimatycznych, dopasowanie do trudnych warunków glebowych, jakie panują w miastach, oraz odporność projektu na zmienne elementy środowiska zarówno naturalnego, jak i społecznego i ekonomicznego. Przy prezentacji projektu lokalnym społecznościom nawet użyta terminologia może mieć zasadnicze znaczenie. Przykładowo, w jednym z projektów nazwanie „naturalnymi trawnikami parkowymi” przestrzeni trawiastej, na której pozwoliliśmy rosnąć „chwastom” – rozwiązało problem i zdobyło akceptację mieszkańców. Jeżeli istnieje taka potrzeba, to mamy też narzędzia, żeby „zmierzyć” wpływ nowego projektu na warunki klimatyczne na danym obszarze miasta. Nasze biuro jest partnerem systemu Green Pass, który w dosyć dokładny sposób kwantyfikuje wszystkie istniejące dane klimatyczne i to, jak będą one się prezentowały po wprowadzeniu proponowanych zmian. Pozwala nam to optymalizować nasze rozwiązania projektowe pod względem oczekiwanych rezultatów. Zaakceptowano projekt i zaczęto go realizować, nad czym czuwa projektant. Ale czasem po euforycznym momencie oddania do użytku jakiejś „zielonej” inwestycji są problemy z jej utrzymaniem. Jaką rolę w utrzymaniu i pielęgnacji terenów zieleni powinien odgrywać ich projektant? M.Sz.: Projektant musi sobie zdawać sprawę z nakładów, jakich będzie wymagała pielęgnacja jego projektu. Musi to być przedyskutowane i zaakceptowane przez ludzi, którzy w administracji zajmują się pielęgnacją terenów zieleni. Nie możemy projektować założeń, których pielęgnacja jest droga i uciążliwa, jej aspekt ekonomiczny jest niesłychanie ważny. Jest to jednym z powodów przechodzenia na bardziej ekologiczne podejście do projektowania zieleni w miastach. Już z założenia pielęgnacja takich projektów jest tańsza i ma mniejsze zapotrzebowanie na zużycie energii czy też wody. Jednakże wiąże się to często ze zmianami reżimu pielęgnacyjnego, czyli zmiany starych przyzwyczajeń. Dlatego w takich przypadkach często podajemy w naszych projektach kalendarium prac pielęgnacyjnych i doradzamy, co należy zmienić. Na pewno wprowadzenie naturalnych, samoregulujących się procesów w zarządzanie terenami zielonymi zawsze zmniejsza nakłady na pielęgnację, natomiast wymaga zasadniczej zmiany myślenia. Jak można powiększyć tereny zieleni w mieście, gdzie mamy ograniczone możliwości wprowadzania roślinności w gruncie rodzimym, czy to ze względu na infrastrukturę, czy funkcje? M.Sz.: Rozwiązaniem jest wprowadzanie roślin w coraz większym zakresie na konstrukcje budynków, czy to w formie zielonych dachów, czy też w formie rożnego rodzaju zielonych fasad. Pomocne są w tych działaniach nowe technologie, natomiast nie zawsze jest to tanie, a ślad węglowy niektórych z nich nie jest mały. Mamy także wiele innych nowych materiałów i technologii, które pozwalają nam na przykład na sadzenie drzew w miastach w miejscach, gdzie jeszcze 10-15 lat temu nie było szans na ich przeżycie i wzrost. Natomiast na pewno widzimy, że granica pomiędzy architekturą a zielenią zaczyna się coraz bardziej zacierać. Zaczynamy traktować już nie tylko budynki, ale całe miasta jako miejsca dla kolonizacji przez przyrodę, czyli biotop. Oczywiście w ramach kontroli sprawowanej przez człowieka. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał dr Piotr Łuczak

14 Nr 4/2023 BLIŻEJ BRANŻY Z wizytą u naszych Czytelników Ogrodu marzeń nie trzeba długo i daleko szukać. „Ogród Marzeń” znajduje się bowiem na wyciągnięcie ręki – na obrzeżach Swarzędza, od wschodniej strony Poznania. Już z daleka widać zieloną halę sprzedażową, a im bliżej się do niej podjeżdża, w oczy rzuca się duży ogród, kipiący już przez ogrodzenie feerią barw i kształtów najróżniejszych roślin. Ogród marzeń jest w Wielkopolsce Andrzej Brylak

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 15 „Prowadzenie centrum ogrodniczego to wdzięczna branża. Codziennie dostarczamy ludziom wiele radości, oferując piękne rośliny. To pozwala im odreagować stres, który zwykle wszystkim doskwiera” Andrzej Brylak BLIŻEJ BRANŻY TEKST I ZDJĘCIA: dr Piotr Łuczak Wchodzimy przez główne wejście do centrum ogrodniczego „Ogród Marzeń”. Pawilon – w części dwupoziomowy – na górnym piętrze mieści biura, w zasadniczej jednak części jest wielką ogrzewaną szklarnią-sklepem. Można w nim znaleźć artykuły przemysłowe przydatne w ogrodzie – od nasion, narzędzi, po chemię i ozdoby. Tu znajdują się w ofercie kolekcje roślin domowych. Z tego pawilonu przechodzi się do szklarni – gdzie w zależności od pory roku oferowane są rośliny sezonowe. Wiosną i latem stoły zalewowe uginają się od kwitnącego asortymentu. Przez tę część wystawienniczą blisko już do ekspozycji pod gołym niebem. Tam na kupującego czekają kwitnące byliny, trawy, iglaki. W pobliżu pod ręką znajduje się duża oferta rozmaitych podłoży. Dalej prezentują się rośliny sadownicze i większe rośliny ozdobne. Kiedy już wybierzemy sobie wymarzoną roślinę, by wyjść z centrum, trzeba przebyć tym samym traktem drogę powrotną – do hali, gdzie znajdują się kasy. Tuż przed skrętem do kas otwiera się przed naszymi oczami kolejna – dotąd mniej widoczna hala, w której kuszą wszelakiego rodzaju dekoracje: świeczniki, pojemniki, styl country, vintage, garden party… Nie ma siły i choćbyś nie chciał – coś wybierzesz! DOBRZE ZAPREZENTOWAĆ, SKUTECZNIE SPRZEDAĆ Chodząc po tym centrum ogrodniczym, widać, że całość ekspozycji jest poukładana logicznie, a ostatnim punktem jest rozliczenie za dokonane zakupy u uśmiechniętych i sympatycznych pań – kasjerek. Efektowna brama wejściowa do prawdziwie wymarzonego ogrodu „Ogród Marzeń” Brylak i wspólnicy, spółka jawna ul. prof. S. Kirkora 2, Swarzędz k. Poznania • Właściciele: spółka rodzinna rodziców Małgorzaty i Andrzeja wraz z córką Karoliną • Rozpoczęcie działalności: 2001 r., rozbudowa w 2010 r. • Powierzchnia: pawilon handlowy 1100 m2, z czego szklarnia na rośliny rabatowe ok. 350 m2. Powierzchnia otwarta 5000 m2 • Asortyment: rośliny ozdobne do wnętrz i ogrodu, sadzonki warzyw, oferta sadownicza, podłoża, kora, kamienie ozdobne, narzędzia, nawozy, środki ochrony roślin • Zatrudnienie: 18 osób, w tym rodzina. Obsada osobowa: punkt informacyjny – 3 osoby, kasy – 4, szklarnia z roślinami rabatowymi – 2, rośliny zewnętrzne – 4 Skąd właściciele tego „Ogrodu Marzeń” wiedzieli, jak poukładać wszystkie towary? Zapytaliśmy o to Andrzeja Brylaka, współwłaściciela firmy. Andrzej Brylak: Głównym celem rozbudowy powierzchni sklepowej i nowego pawilonu było to, aby wypłaszczyć krzywą sprzedaży i zapewnić zbyt przez cały rok. Zaczynaliśmy przed laty od wynajętego terenu od pobliskiej stacji paliwowej. Ogrodziliśmy go, postawiliśmy niewielki namiot i domek drewniany, który spełniał funkcję biura i zaplecza socjalnego. Zimą jednak sprzedaż zamierała. Zanim podjęliśmy decyzję o budowie pawilonu handlowego, sporo oglądaliśmy centrów ogrodniczych – w Polsce i przede wszystkim za granicą. Naszym zaskoczeniem było to, że w Holandii czy Niemczech więcej miejsca przeznaczano pod dachem na rośliny do wnętrz i rośliny kwitnące

16 Nr 4/2023 niż pod typową roślinność ogrodową. Widać było, że klient co roku przychodzi po kwitnące doniczkowe i towarzyszący mu asortyment, a gatunki typowo ogrodowe kupuje rzadko, często tylko raz pod nasadzenia do ogrodu. Postanowiliśmy więc zaprojektować w podobny sposób naszą halę. Nasze obserwacje rzeczywiście się sprawdzają w praktyce od chwili jej uruchomienia w 2010 r. Do kogo kierujecie swoją ofertę sprzedażową? A.B.: Skupiamy się na hobbystach posiadających ogrody i działki. Pod takiego klienta mamy rośliny na zewnątrz i do wnętrza oraz sadzonki warzyw. Te ostanie od niedawna, ale cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. W ogrzewanej części sklepowo-szklarniowej mamy też spory asortyment roślin domowych w pojemnikach. Świadczymy też usługi projektowania i zakładania ogrodów. Jest to ważny element w budżecie firmy. Chcemy uchodzić za centrum ogrodnicze, w którym da się kupić lub zamówić prawie wszystkie gatunki roślin. Przede wszystkim trzeba mieć rośliny rodzimej produkcji. Jaki ma Pan sposób na to, aby zwiększyć sprzedaż? A.B.: Ustawiamy ekspozycje w ten sposób, by tworzyły kompleksową ofertę. Przykładowo, obok storczyków przygotowujemy propozycje pojemników i nawozy. Gdy klient szuka roślin rabatowych czy balkonowych, od razu pod BLIŻEJ BRANŻY Wnętrze głównej hali sprzedażowej, która jest ogrzewana zimą i schładzana latem - to miejsce dla asortymentu roślin domowych Zimna hala sprzedażowa: w sezonie tu głównie królują rośliny rabatowe wraz z asortymentem towarzyszącym Do wybranej rośliny zawsze w pobliżu czeka już propozycja pojemnika i podłoża, tudzież nawozów

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 17 BLIŻEJ BRANŻY ręką ma do dyspozycji podłoża, korytka, nawóz. Nawet trawy ozdobne można już tak sprzedawać, bo pojawiły się do nich przeznaczone podłoża. Kilka razy w roku przebudowujemy ekspozycję, aby mocniej wyeksponować kolejną grupę roślin. Na jesieni z pewnością będą to wrzosy czy złocienie. Potem idą święta Bożego Narodzenia, do których też trzeba przygotować ustawienie sympatycznego stoiska. W jaki sposób reklamujecie swoją ofertę i usługi? A.B.: Trzeba się wyróżnić. Oprócz kompleksowych ekspozycji roślin działamy w Internecie. Mamy stronę, media socjalne, prowadzimy sklep internetowy. Opracowujemy regularnie teksty porad ogrodniczych dla redakcji radiowej 88.4, które idą w eter pod naszą nazwą. Najlepszą jednak reklamą jest zadowolony klient. Dlatego bardzo mocno stawiam na wiedzę i kompetencję pracowników, aby podczas sprzedaży roślin, zwłaszcza doniczkowych, mogli służyć kupującym dobrą radą. Mamy stanowisko z mikroskopem, gdzie na fragmentach roślin przyniesionych przez klientów rozpoznajemy choroby i szkodniki. Możemy wtedy od razu dobrać środek ochrony roślin. A czego powinno się unikać, prowadząc centrum ogrodnicze? A.B.: Konkurencja jest zawsze i jej nie unikniemy. Teraz już nie tylko markety, ale nawet sieci spożywcze wprowadzają rośliny doniczkowe czy ogrodowe do swej oferty. Proponuję unikać walki cenowej. Nie chodzi o to, aby obniżać ceny do upadłego, schodząc z marży. Dodajmy coś więcej. Na przykład doradztwo. Naszą ideą jest zatrudnianie osób z branży ogrodniczej i z wykształceniem ogrodniczym. Zdarza się też, że trafia się nam pasjonat – i takie osoby dzięki swej wiedzy i obsłudze klientów będą przyciągały kolejnych. A przecież o to chodzi. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał: dr Piotr Łuczak Bogata kolekcja bylin, jak na ogród marzeń przystało Podłoża najlepiej sprzedają się, jeśli będą wyeksponowane przy przyciągających wzrok roślinach Wracając ku wyjściu, nie sposób nie zajrzeć do hali z dekoracjami

18 Nr 4/2023 BLIŻEJ BRANŻY Balkonowo-rabatowe igrzyska (część I) Nie ma w Europie lepszego wydarzenia dla profesjonalistów, których interesują rośliny balkonowo-rabatowe, niż FlowerTrials . Te dni otwarte kilkudziesięciu firm hodowlanych działających na międzynarodowym rynku, odbywające się w Holandii i Niemczech w 24. tygodniu roku, wypadły tym razem 13-16 czerwca. TEKST I ZDJĘCIA: Alicja Cecot FlowerTrials to znakomity przegląd bieżącego i wprowadzanego na rynek asortymentu roślin balkonowo-rabatowych, w tym petunii

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 BLIŻEJ BRANŻY Pokazy roślin w pełni kwitnienia, będące osią imprezy, przygotowano w prawie 30 lokalizacjach, głównie w Niderlandach, gdzie odległości pomiędzy miejscami „akcji” są stosunkowo niewielkie albo wręcz znikome. Oprócz ogrodników wśród zwiedzających – którzy przybyli z różnych stron świata – znaleźli się przedstawiciele handlu detalicznego i inne osoby związane z branżą. Niezmiennym wyróżnikiem FlowerTrials jest prezentacja nowości odmianowych i marketingowych, które przykuwają szczególną uwagę zarówno producentów, jak i sprzedawców roślin. NAPRAWDĘ MIĘDZYNARODOWO I RÓŻNORODNIE W pokazach wzięło udział 58 przedsiębiorstw zajmujących się hodowlą gatunków balkonowo-rabatowych, a także doniczkowych – głównie o ozdobnych kwiatach oraz bylin. Część firm łączyła siły i organizowała show pod jednym adresem z paroma innymi uczestnikami FT. Oprócz podmiotów z Holandii i Niemiec można się było doliczyć reprezentantów około dziesięciu innych nacji: Belgii, Danii, Francji, Grecji, Izraela, Polski (Vitroflora, która ma swój zagraniczny oddział w Lisse), Wielkiej Brytanii, Włoch, USA. Warto dodać, że w tym gronie znajdowały się europejskie oddziały przedsiębiorstw z centralą w Japonii. Pokazy, jak zwykle, promowały przede wszystkim ofertę na kolejny sezon. Przygotowano je zarówno „pod dachem” (w szklarniach lub w części obiektów logistycznych), jak i na zewnątrz (rośliny w doniczkach – bądź posadzone na rabacie). Jak poinformowali organizatorzy wydarzenia, czyli fundacja FlowerTrials, tym razem zwiedzających było ponad 5000, czyli frekwencja okazała się podobna do zeszłorocznej, ale zjawiło się więcej przybyszów spoza starego kontynentu, którzy w ub.r. nie mogli podróżować z powodu pandemii koronawirusa. W sumie goście przyjechali lub przylecieli z 87 krajów, w tym z Polski. Gill Corless, prezes fundacji, podkreśliła, że statystycznie rzecz biorąc, jedna osoba odbyła w 2023 roku więcej wizyt w obrębie wszystkich dwudziestu dziewięciu lokalizacji FT niż w 2022 r. Z pewnością przyczyniła się do tego piękna, prawdziwie letnia pogoda, która sprzyjała oglądaniu pokazów urządzonych na zewnątrz. Kontaktom w trakcie tej niepowtarzalnej imprezy przyświeca hasło Where Plants Meet People. Mówi ono o „spotkaniach roślin z ludźmi” – nie dziwi przy tym, że liczba roślin, o ogromnej różnorodności gatunków i odmian, dalece przekracza frekwencję zwiedzających. SHOW MUST GO ON Piękno i obfitość kwitnących „eksponatów” i suche dane statystyczne to jedna strona medalu. Jednocześnie faktem jest, że atmosfera panująca podczas pokazów idzie w parze z sytuacją rynkową. W tym roku uczestnicy FT przyznawali, iż mają za sobą trudny sezon, w którym ceny energii i innych środków produkcji były wysokie, a postawę konsumentów cechowała niepewność. Zasadnicza część wiosennego sezonu sprzedaży roślin balkonowo-rabatowych okazała się na głównych rynkach W siedzibie firmy MNP / Suntory w Leimuiderbrugu w Niderlandach oprócz jej asortymentu można było zobaczyć prezentacje pięciu innych uczestników FT z 4 krajów (Clause, Gruppo Padana, Hishtil, Jaldety, Prudac) Większość zasadniczych pokazów przygotowano w obiektach szklarniowych Prezentacje pod gołym niebem – Florensis

20 Nr 4/2023 europejskich deszczowa i zimna, ale wraz z nadejściem ciepłych dni w maju handel gwałtownie ruszył i ostatecznie bilans nie był najgorszy. Ten stan rzeczy pozytywnie wpłynął na nastroje wystawców i gości, a tym samym – na ocenę przyszłych wyzwań i nowych możliwości związanych z sezonem 2023/2024. FlowerTrials w ciągu dwóch dekad istnienia ewoluowały wraz ze zmieniającymi się czasami. Uczestnicy z reguły dbają o to, by się czymś wyróżnić – nie tylko nowymi odmianami roślin (które pozostają najważniejsze), lecz także ekspozycjami czy kulinariami, niezbędnymi przy całodziennych imprezach i napiętym grafiku gości. W wielu przypadkach zadbano więc o to, by prezentacje były wizualnie atrakcyjne i godne zapamiętania, a nie tylko poglądowe. Typowe stały się aranżacje, które unaoczniają rynkowe trendy bądź podpowiadają sposoby użycia konkretnych roślin. W 2023 roku zwiedzający, którzy dotarli do miejscowości Maasdijk, z pewnością zapamiętali np. oryginalne wejście na pokazy firmy Beekenkamp Plants – bramę z napisem trawestującym znany slogan jednego z globalnych przedsiębiorstw odzieżowych: „United Colours of...”. W rozmaitych innych lokalizacjach nie brakowało rozwiązań, które wabiły wzrok i ożywiały przestrzeń. SZAŁ NA SZAŁWIE Florensis, tradycyjnie już, przyłożył dużą wagę do centralnej prezentacji na zewnątrz swojego obiektu biurowo- -szklarniowego w Hendrik-Ido-Ambacht, rzucającej się w oczy od razu po wejściu na teren pokazów. Tym razem za jeden z motywów przewodnich posłużył „Rok szałwii”, ogłoszony przez międzynarodową organizację branżową Fleuroselect, do której należy wiele europejskich firm hodowlanych. Przedstawiono m.in. grupę Mirage – 9 BLIŻEJ BRANŻY Oprócz typowego przeglądu gatunków i odmian proponowano także przykładowe zastosowania promowanych roślin. Oto Landscape Solutions z pokazów firmy Syngenta Flowers – fragment rabaty miejskiej, w której zastosowano m.in. wytrzymałe petunie z grupy Dekko Oryginalne wejście na pokazy przedsiębiorstwa Beekenkamp Plants Przedsiębiorstwo Florensis przypomniało o „Roku szałwii”, ogłoszonym przez Fleuroselect Ekspozycja poświęcona interesującej odmianie kalibrachoi pod nazwą Fancy Francy – firma Selecta one

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 różnobarwnych odmian gatunku Salvia greggii (u nas nieodpornego na mróz). Szef polskiego oddziału firmy Florensis Mariusz Federowicz określił tę szałwię jako niedocenianą roślinę, polecał ją szczególnie na tereny zieleni miejskiej, gdzie nadaje się do tworzenia długo i obficie kwitnących, zwartych „dywanów”. To samo przedsiębiorstwo promowało jako nowość odmianę jednorocznej szałwii omączonej (S. farinacea) Mystic Spires Sky Blue, o jasnoniebieskich kwiatostanach. Z kolei bylinowa szałwia omszona (S. nemorosa) Marvel BLIŻEJ BRANŻY REKLAMA Salvia greggii Mirage Hot Pink – jedna z dziewięciu nowych odmian z grupy (serii) Mirage, polecanych m.in. na miejskie kwietniki Fragment rabaty z pokazów przedsiębiorstwa Florensis, poświęconej szałwii omączonej Mystic Spires

22 Nr 4/2023 BLIŻEJ BRANŻY (grupa 3 odmian) była eksponowana jako „szałwia o najokazalszych kwiatostanach”. Nowych lub już nienowych, lecz cenionych odmian cennej szałwii nie brakowało również na pokazach innych firm. BIORÓŻNORODNIE, NATURALNIE, DZIKO Nie da się ukryć, że – niezależnie od trwającego wciąż „Roku szałwii”– rośnie znaczenie tych roślin, których kilka gatunków bardzo skutecznie wabi pszczoły, urzeka też przyjemnym, „ziołowym” zapachem liści. W tym kontekście warto przywołać koncepcje sprzedaży, które nawiązują to trendu „bliżej natury” i zwracają uwagę na gatunki oraz odmiany przyjazne owadom zapylającym. Na przykład Florensis zaprezentował zestawy roślin jednorocznych pod nazwą Bouquet Buffet, co można przetłumaczyć jako „bukiet-bufet (dla owadów)”. Ponadto przedstawiono wybrane byliny pod hasłem Beautyversity, które jest grą słów oznaczających „piękno” i „różnorodność” oraz kojarzy się z terminem biodiversity (bioróżnorodność). I tak znalazły się w tej kategorii m.in. bodziszek Wallicha (Geranium wallichianum) Bloom Me Away, gaura Lind- heimera (Gaura lindheimeri) Gaudi Rose czy krwawnik pospolity (Achillea millefolium) Milly Rock Red Impr. oraz Pink – rośliny opatrzono markowymi etykietami z informacją na temat sprzyjającej środowisku właściwości wymienionych taksonów. Gros firm hodowlanych coraz bardziej zwraca uwagę na ten właśnie aspekt doboru kolejnych pozycji do asortymentu oferowanych przez siebie roślin. Przykładem mogą być odmiany dalii z nowej grupy (serii) Summer Bees, która zadebiutowała podczas FlowerTrials 2023 – wprowadza ją na rynek przedsiębiorstwo Dümmen Orange. Rośliny te, o zwartym pokroju, polecane do pojemników balkonowo-tarasowych mają pojedyncze kwiatostany, które – w przeciwieństwie do Grupę Marvel (tu: odmiana ‘Dark Blue’) bylinowej szałwii omszonej eksponowano jako „szałwię o najokazalszych kwiatostanach” Salvia nemorosa Bordeau Compact Rose – nowość z asortymentu firmy Syngenta Flowers Zestaw przyjaznych pszczołom roślin jednorocznych pod nazwą Bouquet Buffet (m.in. dalie, kocanki, gaura) Beautyversity – koncepcja marketingowa dotycząca bylin z oferty Florensisu (tu: Geranium wallichianum Bloom Me Away oraz Achillea millefolium Milly Rock Red Impr.)

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 23 BLIŻEJ BRANŻY atrakcyjniejszych wizualnie kreacji pełnokwiatowych – są licznie odwiedzane przez pszczoły (tak jest w przypadku wszystkich dalii o podobnej budowie koszyczków kwiatostanowych). Dostępne są na razie dwie odmiany z grupy Summer Bees, ‘Purple Bicolor’ i ‘Red Bicolor’ – obie dwubarwne. Wild Pink to nazwa nowej, oryginalnej odmiany celozji z oferty firmy Royal Van Zanten. Zgodnie z nazwą, od większości innych odmian tej rośliny mających egzotyczny wygląd, nowość ta odznacza się „dzikością” (choć jest wynikiem długotrwałych prac hodowlanych) i pasuje do naturalistycznych kompozycji. Zarazem ma cechy nowoczesnego produktu, który spełnia potrzeby ogrodników oraz dystrybutorów roślin balkonowo-rabatowych pod względem cech uprawowych (zwarty rozkrzewiony pokrój) i jakości (dobra trwałość na etapie handlu, długotrwałe kwitnienie). JADALNE, PRZYPRAWOWE, AROMATYCZNE Podczas FlowerTrials 2023 nietrudno było wyłowić rośliny użytkowe, które oferowane są przez producentów ozdobnych roślin balkonowo-rabatowych jako uzupełnienie oferty i odpowiedź na zwiększające się zapotrzebowanie konsumentów na produkty z kategorii „Grow Your Own”. Są to zwłaszcza zioła oraz kompaktowe warzywa, ale przybywa też gatunków i odmian roślin sadowniczych (na czele z truskawkami). W tego typu asortymencie szczególne miejsce zajmują rośliny ozdobno-użytkowe, np. zioła o dekoracyjnych liściach albo atrakcyjnym pokroju. Tradycyjnie już wyróżniały się tu przedsiębiorstwa Volmary (z Niemiec) oraz Hishtil (z Izraela). Pierwsza z firm pokazała między innymi nowe odmiany lebiodki pospolitej (Origanum vulgare), tak zwanego oregano – Vitara Cascata oraz Poncho Cascata (obie o kaskadowym pokroju i o wyrazistym smaku). Histhil zwracał uwagę na użytkowo-ozdobne taksony ze swojego asortymentu ziół rozmnażanych wegetatywnie. REKLAMA Origanum vulgare Vitara Cascata – nowa odmiana o kaskadowym pokroju z asortymentu firmy Volmary Volmary z Gawartowej Woli Szeroki asortyment roślin w gruncie i pojemnikach, spotkania i konsultacje oraz ciekawe prezentacje z zakresu produkcji i ochrony roślin ozdobnych. Ta szeroka oferta, jaką przygotowało Volmary w lipcu br. podczas swych Dni Otwartych w Gawartowej Woli k. Warszawy, mogła zadowolić nawet najwybredniejszego gościa. Volmary oferuje ponad 2000 odmian roślin należących do ponad 800 gatunków. Firma współpracuje ze światowymi liderami hodowli roślin, posiadając w swojej ofercie liczne nowości i jest wiodącym producentem sadzonek ziół i roślin przyprawowych. Przedsiębiorstwo działa we wszystkich krajach Europy od ponad 90 lat. Produkty firmy znajdują się także w serwisie internetowym. W nim, oprócz możliwości zamawiania nasion i sadzonek przez całą dobę, znajdują się też materiały marketingowe wspierające sprzedaż. www.volmary.com

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz