LIDER BIZNESU 6/2023

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 49 POZIOM WYŻEJ BŁĄD 1: MYLENIE MARKETINGU ZE SPRZEDAŻĄ Jednym z powszechnych błędów jest nierozróżnianie marketingu od sprzedaży. Marketing ma za zadanie dotrzeć do nowych, potencjalnie zainteresowanych osób, czyli zwrócić na nas ich uwagę. Marketing pomaga też budować zaufanie i podkreślać naszą eksperckość. Jest po to, by potencjalny klient stał się gotowy do podjęcia decyzji zakupowej. Sprzedaż z drugiej strony to proces, podczas którego zainteresowaną już osobę zamieniamy w płacącego klienta. Mieszanie tych pojęć jest niezwykle ryzykowne, ponieważ marketing i sprzedaż mają wyraźnie różne cele. Sprzedaż to dopiero ostatni etap tzw. ścieżki klienta. Kiedy w komunikacie marketingowym od razu skaczemy do sprzedaży, pomijając pozostałe istotne etapy, istnieje bardzo mała szansa na pozyskanie klienta. Dlatego wyraźne rozdzielenie w firmie działań marketingowych (docieramy przed oczy nowych osób, budujemy zaufanie) i działań sprzedażowych (domykamy sprzedaż) pozwala nam efektywnie rozwijać firmę i zwiększać sprzedaż. Warto mieć jasność, jakie działania podejmujemy dla marketingu, a jakie dla sprzedaży. BŁĄD 2: BRAK POMIARU SKUTECZNOŚCI MARKETINGU Przedsiębiorcy, którzy narzekają na słaby rozwój swojej firmy, często nie mierzą efektywności swoich działań marketingowych. Nie wiedzą, jaka jest korelacja pomiędzy różnymi aktywnościami marketingowymi a wynikami sprzedaży. Nie potrafią powiedzieć, które działania są najskuteczniejsze, nie wiedzą, ile kosztuje ich pozyskanie klienta i czy dana forma marketingu faktycznie się opłaca. Brak pomiaru skuteczności marketingu prowadzi do marnowania środków na działania, które nie przynoszą zamierzonych rezultatów. Warto systematycznie mierzyć skuteczność marketingu. Na podstawie takich danych można później z jednej strony obniżać koszty pozyskania klienta (CAC), a z drugiej podnosić jego wartość (CLV). Obie optymalizacje spowodują, że w budżecie firmy znajdzie się więcej pieniędzy. Jakie parametry warto mierzyć w marketingu? Wymieniam je w bezpłatnej checkliście „Marketing w Biznesie Ogrodniczym”. Jest do pobrania pod adresem: bambusowysen.pl/marketing. Skuteczny marketing łapie uwagę potencjalnych klientów i pokazuje, że warto wybrać własnie naszą ofertę

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz