LIDER BIZNESU 08/2020

39 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy stępnić klientom godziny otwarcia naszego punktu z wyprzedzeniem za pośrednictwem mediów spo- łecznościowych i naszego portalu, a także zapew- nić sobie kontrolę odwiedzin poprzez wcześniejsze rezerwacje online. Na rozwiązanie takie decyduje się już wiele centrów ogrodniczych w Holandii i Niemczech. Duża część centrów ogrodniczych oferuje rów- nież warsztaty online. Ich kampania promocyjna powinna ruszyć wcześniej, aby klienci mogli skorzy- stać z kodów dostępu, zapoznać się z programem, zamówić potrzebne materiały i z wyprzedzeniem przygotować, np. świąteczne dekoracje. Na wdro- żenie takiego ciekawego pomysłu zdecydowało się m.in. centrum ogrodnicze Kremer w niemieckim Lennestadt. Bezpieczeństwo priorytetem Najważniejsze, aby nasi klienci mieli poczucie bez- pieczeństwa i wiedzieli, jakie zasady obowiązują w naszym sklepie i których z nich należy bezwzględ- nie przestrzegać. Taką wiedzą muszą też dyspono- wać nasi pracownicy. Nie zawiedźmy ich i wspie- rajmy nasz personel w zwracaniu uwagi kupującym. Być może warto wprowadzić kontrolę, np. w week- end, aby przypomnieć konsumentom o zasadach bezpieczeństwa. W Holandii niektóre centra ogrod- nicze nadal dezynfekują swoje wózki sklepowe i naprawdę dzięki temu klienci czują się bezpieczniej. W obecnej fazie pandemii wszystkie prowizoryczne rozwiązania, które powstały w marcu i kwietniu, powinny już zostać zastąpione profesjonalnymi wdrożeniami. Sytuacja bowiem z pewnością będzie utrzymywać się jeszcze przez kilka miesięcy. Powinniśmy być przygotowani na to, że nadcho- dząca wiosna będzie podobna do tegorocznej. Warto więc zainwestować w bezpieczeństwo klien- teli. Tymczasowe rozwiązania klienci akceptowali przez pierwsze 3-4 miesiące pandemii, a teraz – słusznie – oczekują czegoś więcej. Firma przyjazna klientom Kolejnym punktem godnym rozważenia są kasy fiskalne. Wrażenia ze strefy kasy każdego sklepu specjalistycznego klienci zapamiętają bowiem naj- wyraźniej! Dlatego powinniśmy zaplanować wystar- czającą liczbę pracowników, aby uniknąć kolejek i nerwów. Dodatkowe punkty obsługi i proponowa- nie dużej ilości bonusów do zakupów lepiej ogra- niczyć do minimum. I ostatnia wskazówka: lustro na sklepowych drzwiach jest obecnie na wagę złota. Dzięki temu wszyscy nasi pracownicy mogą spojrzeć w lustro, aby zobaczyć, jak prezentują się w maskach. Personel musi nauczyć się uśmiechać oczami i czołem. Koncentrację i niepewność klienci łatwo bowiem mylą z gniewem i lekceważeniem. Znam dwóch przedsiębiorców, którzy poszli o krok dalej i prowadzą ze swoimi pracownikami kurs „Jak wyglądać przyjaźnie w masce”.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz