Lider Biznesu 8/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 45 POZIOM WYŻEJ • ustawienie i organizacja sklepu wraz z ułożeniem pro- duktów na półce, • trendy oraz zsynchronizowane z nimi akcje promocyjne. Budując ekspozycję towarów, powinniśmy zastanowić się nad potrzebami naszych klientów. Następnie warto prze- analizować, co i jak często kupują oraz jakie kategorie pro- duktowe ze sobą łączą. Pomoże nam to wyznaczyć odpowiednie ścieżki zakupowe w sklepie oraz określić rolę poszczególnych kategorii pro- duktów. Będą wśród nich bowiem te, na których z uwagi na wysoką marżę zarabiamy, i takie, które zachęcą klientów do odwiedzenia naszego sklepu, lub zwyczajnie takie, które wygenerują obrót. PIĘĆ KROKÓW DO SUKCESU ODPOWIEDNIEJ EKSPOZYCJI TOWARU NA PÓŁCE! 1. Optymalnie dobrany asortyment Stając przed półką z daną kategorią produktową,musimymieć absolutną pewność, że wszystkie dostępne pozycje odpowia- dają potrzebom klientów, pełnią jedną z wymienionych wyżej funkcji i odpowiednio rotują. Przykładowy dylemat? Czy na pewno potrzebujemy tak szerokiej reprezentacji półki premium danej kategorii produktów, podczas gdy z analizy paragonów wynika, że klienci szukają tańszych rozwiązań? Decydując się na redukcję asortymentu, należy zastanowić się nad tym, czy rezygnować z produktów z niż- szej, czy z wyższej półki cenowej. Działaj jednak rozważnie. Ograniczenie droższych pro- duktów spowoduje, że twój sklep postrzegany będzie jako przystępniejszy, ale radykalne pozbycie się produktów pre- mium całkowicie zniechęci klientów do sięgania po droż- sze alternatywy, co niekorzystnie wpłynie na efektywność ekspozycji, a tym samym sprzedaży. 2. Ścieżki zakupowe (ciągi komunikacyjne) Większość sklepów i centrów ogrodniczych tuż przy wej- ściu umieszcza dział z nawozami, rzadziej z roślinami do wnętrz czy artykułami dekoracyjnymi. Rodzi się pytanie,czy taki stan rzeczy to najlepsze zmożliwych rozwiązań, a może skuteczność przedstawicieli marek nawo- zowych bądź próba skopiowania praktyk z innych sklepów. Z licznych obserwacji i wnikliwych analiz sklepów i cen- trów ogrodniczych wynika, że zdecydowanie najlepsze efekty przynosi takie umieszczanie kategorii produktów, aby było jak najbardziej intuicyjne, a zarazem komplemen- tarne dla klientów. Zaletą takiego rozwiązania jest komfort zakupów, wyeli- minowanie czynnika frustracji wynikającego z zagubie- nia asortymentowego wśród regałów. Przy założeniu, że

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz