Lider Biznesu 8/2022

P OZIOM WYŻEJ REKLAMA Klienci chętniej kupują produkty w tak zwanej ofercie specjalnej, pro- mocji czy przecenie, co stanowi swego rodzaju usprawiedliwienie przed samym sobą: „kupując kolejną roślinę do swo- jego ogrodu wraz z nawozem, zaoszczędziłem aż 30%”. Dobór produktów do promocji i odpowiednie wyeksponowanie nie jest jednak wcale proste. Liczy się bowiem rotacja wynikająca z marży, szerszy kontekst produktu – trwające kampanie rekla- mowe, status nowości, pozycja u konkurencji. Następ- nym krokiem jest ustalenie skali obniżki lub dobranie innego mechanizmu, jak na przykład: • przy zakupie dwóch sztuk trzecia gratis, • drugi produkt za połowę ceny. Trzeba pamiętać o tym, że każdy z mechanizmów będzie przynosił inne efekty w zależności od produktu i jego eks- pozycji. Promocja w stylu: kup trzy produkty w cenie dwóch, może przynieść świetne efekty w przypadku klientów dużego centrum ogrodniczego, którzy na ogół robią więk- sze zakupy. W małym sklepie ogrodniczym może spotkać się ze złym odbiorem klientów. Dzięki odpowiedniej ekspozycji, organizacji przestrzeni handlowej i zarządzaniu centrum ogrodnicze może zarabiać znacznie więcej przy jednoczesnym wzroście zadowolenia klientów. Wynika ono z prowadzonych przez nas działań ułatwiających poruszanie się po sklepie, pod- powiadając, które produkty się łączą. Zrozumienie konieczności odpowiedniej ekspozycji towa- rów i potrzeb zakupowych oraz tego, co wpływa na postrze- ganą wartość poszczególnych produktów, pomoże podjąć nam działania wpływające na pozytywny odbiór naszego centrum ogrodniczego i zwiększenie średniej wartości koszyka zakupowego naszych klientów. <

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz