Fitness Biznes 03/2022

aspektach: cukrzycy i zapobiegania otyłości poprzez kontrolę masy ciała, nadciśnienia, raka, chorób płuc, chorób psychologicznych i psychicznych, zaburzeń mięśniowo-szkiele- towych, bólów pleców czy chorób zwyrod- nieniowych stawów. Spójrz tylko na tę wyli- czankę. Czy zdajesz sobie sprawę z tego, jak potężną broń trzymasz w rękach? Trzymają ją zarówno właściciele i zarządza- jący klubami, siłowniami, studiami treningo- wymi, jak i trenerzy oraz instruktorzy. Popatrz, ile bólu i nieszczęścia można uniknąć, gdyby udało się przekonać osoby niepraktykujące aktywności fizycznej do regularnego treningu. No tak, ale jak sprawić, żeby klient chciał czę- ściej przychodzić do klubu? Pomiędzy intencją a działaniem Najpierw należy go zrozumieć. Wiemy już od bardzo dawna i udowodniły to wielokrot- nie badania, że w zachowaniu ludzkim istnieje niewytłumaczalne zjawisko objawiające się jako luka pomiędzy jakimś działaniem a chęcią jego wykonania. Często pomimo szczerych intencji nie dochodzi do działania. W przy- padku naszej branży jest to trening. Zgodnie z hipotezą luki między zachowaniem a chęcią jego wykonania, zamiar realizacji określonego zachowania nie jest wystarczającym warun- kiem prowadzącym do jego wykonania. I tu- taj przychodzi nam z pomocą nawyk, który jest mocnym elementem, mogącym znacznie zmniejszyć tę lukę. Trudno jest stłumić nawyk w sytuacji, gdy chęć do działania wywołuje konflikt z wątpliwościami przed rozpoczęciem określonego zachowania (treningu). Oznacza to, że jeśli nawyk jest uformowany, jego siła działa mocniej niż wątpliwości odwodzące nas od działania, przez co częściej dochodzi do treningu. Teorię tę wspierają badania doty- czące nawyku i aktywności fizycznej. Według Rebara, Elavsky’ego, Mahera, Doerksena i Conroya, którzy badają aktywność fizyczną i nawyk, siła przyzwyczajenia ma pozytywny Fot. stock.adobe.com Magazyn BIZNES

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz