Horse&Business Magazine 2/2024

2/2024 91 REKLAMA REALESTATEWARSAW.EU REAL ESTATE WARSAW INFO@REALESTATEWARSAW.EU Stadnina pod Warszawą na sprzedaż tel: +48 691 539 439 CENA NA ŻYCZENIE DZIAŁKA 14 HEKTARÓW STAJNIA POKOJE GOŚCINNE RESTAURACJA DOM 700 M KW KRYTY BASEN DOM GOŚCINNY FARMA FOTOWOLTAICZNA SZYBKI DOJAZD DO WARSZAWY W SKRÓCIE: nie wiedzą i nie będą wiedzieć, co myślisz i czujesz, dopóki nie dowiedzą się tego od ciebie. Tak rozumiana asertywność zakłada, że kiedy ukrywasz swoje emocje, wprowadzasz innych w błąd lub skazujesz ich na domysły. Po trzecie – siebie. To, co jest przedmiotem „wyrażania się”, to jest to, co świadczy o mnie: moje postawy, przekonania, sądy, opinie, wątpliwości, oczekiwania. Po czwarte – wobec innych, czyli otaczających nas ludzi. Nawiązywanie i utrzymywanie relacji z ludźmi to czynnik najsilniej ważący na naszym poczuciu szczęścia. Ludzie z naszego otoczenia są przecież podmiotem naszego działania. Jak „nie dać wejść sobie na głowę” Zachowanie asertywne pozwala nam w sposób konkretny i zdecydowany komunikować nasze potrzeby, chęci i uczucia innym ludziom – bez naruszania w jakikolwiek sposób ich praw. Krótko mówiąc, uczymy się, jak „nie dać wejść sobie na głowę”. Aby być asertywnymi, musimy: zdecydować, czego chcemy, co jest uczciwe, wyraźnie o to prosić, nie bać się podejmowania ryzyka, być wyciszeni i odprężeni, otwarcie wyrażać nasze uczucia, swobodnie przyjmować i mówić innym komplementy, wyrażać i przyjmować krytykę. Pod żadnym pozorem nie wolno nam: owijać w bawełnę, chować się za czyimiś plecami, znęcać się, zwymyślać kogoś, przerzucać winę na innych. Wygląda na łatwe? Niestety, tylko nieliczni potrafią być asertywni we wszystkich dziedzinach życia (w domu, w pracy, w szkole). Asertywność opiera się na założeniu, że każdy człowiek ma swoje prawa i trzeba je szanować: „Ja jestem w porządku i mam prawo być sobą. Ty jesteś w porządku i masz prawo być sobą”. W odróżnieniu od zachowań asertywnych, zachowania agresywne respektują prawa własne, lekceważąc cudze. A gdy jesteśmy ulegli, lekceważymy swoje prawa, a respektujemy innych. W komunikacji asertywnej ważne jest nie tylko to, co mówimy, ale również, jak to robimy. Ton głosu powinien być spokojny i stanowczy, powinien być kontakt wzrokowy z rozmówcą. Postawa asertywna przydatna jest zwłaszcza wtedy, gdy zależy nam na konstruktywnym rozwiązaniu sytuacji potencjalnie konfliktowej. Wtedy, gdy chcemy zachować poczucie własnej godności. Przydaje się to również, gdy z jakichś powodów nie chcemy spełnić czyjejś prośby lub żądania, jednocześnie nie chcąc obrazić drugiej strony. Każdemu człowiekowi zdarza się czasem zachować w sposób niewłaściwy. Wówczas jesteśmy niezadowoleni, czujemy się winni. Nie lubimy ocen: „Jesteś…”, „Ty nigdy…”, „Ty zawsze…”, „Byłeś, jesteś i pozostaniesz…”. Gdy jesteśmy w ten sposób oceniani, często czujemy się fatalnie, a co za tym idzie, reagujemy ulegle, agresywnie lub zamykamy się w sobie, przeczymy faktom, zaczynamy usprawiedliwiać się, uciekamy. I tu świadomość swoich praw asertywnych pomaga radzić sobie z poczuciem winy oraz nauczyć się asertywnego przyjmowania ocen. Prawidłowe funkcjonowanie człowieka w sytuacjach społecznych zależy między innymi od właściwego nawiązywania kontaktów międzyludzkich, od komunikowania się z otoczeniem i ma duży wpływ na rozwój i zdrowie psychiczne człowieka. Umiejętności społeczne nabywa się podczas rozwoju i kontaktowania się z otoczeniem i w dużej mierze zależą od środowiska, w jakim się wychowujemy. H&B MARKETING Komunikacja pomiędzy ludźmi powinna być efektywna, czyli przynosząca pozytywne efekty dla obu jej stron.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz