Horse&Business Magazine 2/2024

92 2/2024 H&B MARKETING daniach nie możesz pójść na ustępstwa, które nie zagrożą asertywnym prawom danej jednostki. W ten sposób można znaleźć „wspólne pola” z rozmówcą. Kompromisem jest rozwiązanie, w którym osiąga się maksymalny zysk przy minimalnej stracie drugiej strony. TECHNIKA SAMOOTWARCIA Zdolność do swobodnego kontaktu z drugim człowiekiem zależy w dużej mierze od umiejętności spontanicznego dzielenia się przeżyciami i wrażeniami. W rozmowie nie mają one znaczenia merytorycznego, ale pomagają zainicjować i podtrzymywać więź pomiędzy rozmówcami. TECHNIKA OTWARTYCH DRZWI Technikę otwartych drzwi stosuje się w sytuacjach, kiedy dana osoba podlega krytyce. Agresywna krytyka jest wyłącznie bezpodstawnym atakiem, mającym na celu poniżenie bądź pozbawienie kogoś pewności siebie. Ale jeżeli posiadasz umiejętność przyjęcia konstruktywnej krytyki, to prowadzi cię to do umocnienia więzi z rozmówcą i umożliwi ci rozwój. Techniki pomocnicze W codziennej komunikacji można również wykorzystać techniki pomocnicze: KOMPLEMENT Nie należy mylić go z pochlebstwami. Poprzez komplement wyrażasz pozytywne uczucia, dzięki czemu podtrzymujesz więź z rozmówcą. Najważniejsze są w tym przypadku szczerość i bezinteresowność. To odróżnia komplement od pochlebstwa, które jest nieszczere i manipulatywne. Warto wyćwiczyć u siebie przyjmowanie i wyrażanie komplementów, bo często wyrażanie ich sprawia problemy. Jednak ta technika asertywna jest bardzo pomocna w codziennej komunikacji. ASERCJA NEGATYWNA Technika wychodzi z asertywnego prawa do popełniania błędów. Dzięki niej możesz być w stanie przyjąć krytykę bez obwiniania się albo agresywnej reakcji względem krytykującego. Chcąc być swobodnym i niezależnym, rezerwujesz prawo bycia dla siebie najważniejszym sędzią. Negatywna asercja uczy, jak przyjmować swoje błędy i spokojnie o nich dyskutować. Asertywność to nie tylko sposób komunikacji, ale również umiejętność dokonania oceny sytuacji w celu wybrania optymalnego sposobu komunikacji. Zachowanie asertywne obok wielu zalet ma jednak również słabe strony. Zdarzają się sytuacje, gdy komuś odmówimy przysługi, a on może się na nas obrazić. Techniki asertywne A teraz kilka słów na temat technik asertywnych, które mogą się przydać w codziennej komunikacji: TECHNIKA ZDARTEJ PŁYTY Zasadą tej podstawowej techniki jest przypominanie swoich próśb czy oczekiwań bez uczucia gniewu, zdenerwowania, w sposób spokojny i klarowny. Jak to zrobić? 1. Oceń, czy rzeczywiście masz prawo żądać daną rzecz. 2. W czasie rozmowy w spokoju powtarzaj swój pogląd, utrzymując kontakt wzrokowy z rozmówcą. 3. Ignoruj próby odejścia od tematu. 4. Nie pozwalaj na wzbudzenie w sobie poczucia winy. 5. Zignoruj manipulację w postaci pytania „Dlaczego…?”. 6. Przekonuj partnera, że jesteś gotowy wytrwale żądać, aż do osiągnięcia celu. Asertywne podejście do życiowych sytuacji opiera się na podobnym mechanizmie jak powyższa metoda. Kiedy człowiek czegoś naprawdę chce, nie zniechęci się początkowym niepowodzeniem. TECHNIKA KOMPROMISU Celem asertywnego zachowania jest poczucie satysfakcji z siebie samego, przy czym należy pamiętać, że nasi rozmówcy mają takie same prawa. Prawdziwy kompromis polega na wspólnym znalezieniu rozwiązania, które nie narusza prawa żadnej ze stron. Wymaga to, aby strony rozmowy zrezygnowały z obrony własnego zdania, a przeniosły siły na słuchanie argumentów przeciwnika. Szukania kompromisu zacznij od takich punktów rozmowy, w których jednostka się nie zgadza (zawsze takie istnieją). Jeżeli któraś ze stron nie chce znaleźć takich punktów, oznacza to, że zależy jej nie na kompromisie, ale na wymuszeniu. Nie mamy wtedy do czynienia z asertywnością, ale z manipulacją. Zastanów się, czy w Twoich żąNie lubimy ocen: „Jesteś…”, „Ty nigdy…”, „Ty zawsze…”, „Byłeś, jesteś i pozostaniesz…”. Gdy jesteśmy w ten sposób oceniani, często czujemy się fatalnie, a co za tym idzie, reagujemy ulegle, agresywnie lub zamykamy się w sobie, przeczymy faktom, zaczynamy usprawiedliwiać się, uciekamy.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz